Kommunens julklapp till föräldrarna: Förslag om gångtunnel till ny skola

Föräldrarnas protester hjälpte. Det föreslås att en gångtunnel görs under Torsgatan till blivande Floraskolan på Morön i Skellefteå.

Här är platsen där gångtunneln föreslås placeras (lite bortanför Morön-skylten). Skolbyggnaden planeras där det låga tegelhuset i bakgrunden står. Foto: Yvonne Rönngren.

Här är platsen där gångtunneln föreslås placeras (lite bortanför Morön-skylten). Skolbyggnaden planeras där det låga tegelhuset i bakgrunden står. Foto: Yvonne Rönngren.

Foto: Foto: Yvonne Rönngren.

Samhälle och välfärd2017-12-22 16:36

Detaljplanen är nu ute för sin sista runda, granskningen. Den börjar i dag och pågår till 26 januari. Under den tiden får folk tycka till. Det ska också ordnas ett särskilt informationsmöte.

Förra rundan gjordes i våras, då kom det in 13 synpunkter. Från grannar och föräldrar handlade mycket om säkerheten i trafiken när så många som 1 000 elever ska gå i skolan, och många går och cyklar dit.

Bakgrund: Här berättade vi om synpunkterna som kom in. 

Det mest påtagliga glädjeämnet för dessa är förmodligen gångtunneln som nu föreslås under Torsgatan. Alternativet var att göra upphöjt övergångsställe och refuger för att minska farten på Torsgatan. Man hade också behövt sänka tillåten hastighet till 30 kilometer timmen, och då försämras framkomligheten på vägen, som är en genomfartsgata med 6 000 fordon per dygn på vardagar.

Kanske var det även Northvolts beslut som påverkade. Konsulten som utredde trafiken har påpekat att det planeras stora etableringar på Hedensbyn, och att det väntas öka trafiken.

Spara mark för rondell

Förslag för vägkorsningen Torsgatan/Floravägen är att den får refuger så att farterna dras ner. Det ska vara väjningsplikt mot Torsgatan.

Det resoneras också om rondell i denna korsning. Men trafiken anses inte vara tillräckligt stor i dag, och rondellen skulle bli överdimensionerad. Det föreslås att man sparar plats så att en rondell kan byggas senare, fast nackdelen då blir att man måste bygga om korsningen två gånger.

Totalt sett väntas skolan och idrottsplatsen medföra mindre trafik än vad samhällsbyggnads arbetsplats för med sig i dag.

Bullervallar mot lek och skrik

Av bullerutredningen framgår att det kan bli problem. Främst när det gäller oväsen från skolgården mot närliggande bostäder. Just bostäder är mest skyddade i lag mot buller, så där måste man göra åtgärder. Konsulten föreslog bullervall med höjd på 2,5 meter. När skolan är igång gör man mätningar i verkligheten och kompletterar vid behov med två meter höga bullerskärmar ovanpå vallarna.

Även bullret från Torsgatan mot skolgården blir för högt, men där finns inte lika tydliga måsten. Det ska dock siktas på max 50 decibel, och därför föreslås 1,5 meter hög bullervall mellan skolan och idrottshallen, där det annars inte finns något som hejdar ljudet. De kan vid behov byggas på med 1,5 meter höga skärmar.

Arsenik i marken

Det finns arsenik i marken på några ställen. Det kommer troligen från verkstads- och fordonsverksamheten som kommunen bedrivit. Det föreslås att man ska göra mera detaljerade mätningar inför att markarbetena ska börja. Då beslutass om jorden ska köras bort, eller om den kan användas under mark som ska vara asfalterad.

Det är väldigt höga halter arsenik och nickel i grundvattnet, vilket möjligen kan komma från Torsgatans trafik. Det anses vara ett mindre problem då det inte finns några brunnar i närheten.

Läsa själv?  Här finns förslaget till plan i sin helhet. 

undefined
Så här kan skolan se ut för den som befinner sig på Torsgatan (överst) samt när man ser skolan från väster. Foto: MAF.
undefined
Här är platsen där gångtunneln föreslås placeras (lite bortanför Morön-skylten). Skolbyggnaden planeras där det låga tegelhuset i bakgrunden står. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Så här ska skolan och idrottshallen vara placerade. Långt uppe till vänster syns placeringen för gångtunneln. Foto: WSP.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!