– Vi har redan utrett och fått tillbaka pengar, säger kommunchefen Jim Lundmark när Norran först ställer frågor om saken.
Taxi tjänade på kommunens miss – larmade först efter 1,5 årPengarna som kommunen krävt tillbaka visar sig dock vara en helt annan felaktighet, även om den är kopplad till samma resenär. Under fyra dagar i februari månad ifjol kan kommunen visa på att Malå taxi skickat vanlig taxi, fastän de fakturerat för specialfordon. Kommunen misstänkte att det rörde sig om fler dagar, men just dessa dagar kan bevisas, och dem har kommunen fått tillbaka pengar för.
Men Norrans fråga och tipset rör alltså det motsatta. Att taxi fortsätter att ta emot betalning enligt rullstolstaxan, trots att de känner till att specialfordonet sällan behövs. Vilket också kan vara en förklaring till att de ibland skickat ”vanlig” taxi.
Malå taxi: ”Jag kan faktiskt inte komma ihåg”Ni har alltså fått ett tips om de felaktiga resorna. Ändå har ni inte tagit upp detta med Malå taxi?
– Det har väl att göra med vad som står på beställningen. Säger vi att det ska vara ett specialfordon så får vi väl betala för det, säger Jim Lundmark.
Specialfordon behövs inte när man inte sitter i rullstol. Taxi dröjer 1,5 år med att meddela er. Hur ser du på det?
– Det är klart att man känner att de borde ha larmat tidigare. Det känns inte särskilt ärligt från deras sida, nej. Vi känner inte direkt ett förtroende för taxi just nu, det är klart.
Tänker ni kräva tillbaka några pengar?
– Jag måste få gå till botten med den här saken, tillsammans med reseservice och vår personal som handlägger detta.
Vad tänker du göra?
– Jag kommer att tala med reseservice. Jag känner väl också att de har ett ansvar här, eftersom de tillhandahåller tjänsten till oss, säger Jim Lundmark.
Känner kommunen till skillnaden i pris mellan vanlig taxi och specialfordon?
– Det måste jag få kolla upp, det är ju landstinget som har avtalet, jag vet faktiskt inte hur mycket vi vet om de enskilda kostnaderna, säger Jim Lundmark.
Simone Öhrner är avdelningschef vid landstingets reseservice.
Kan ni behöva förtydliga information för Malå kommun, exempelvis om hur valet av fordon påverkar kostnaden?
– Det är inte reseservice uppgift, vi är en beställningscentral som bokar resor enligt den legitimering vi fått från kommunen, säger hon.
Simone Örhner säger också att hon aldrig hört något från Malå kommun om just detta ärende.
När Norran hör av sig till Jim Lundmark för en andra intervju har det gått en vecka. Han har fortfarande inte kommunicerat med Malå taxi om saken.
Borde inte detta utredas, och kan det påverka avtalet med taxi?
– Om vi ska agera så ska vi i så fall agera mot reseservice. Det är reseservice vi har skrivit avtal med och det är dem vi kontaktar.