– Vi gör den största förändringen i bussystemet på 40 år, och den helt nödvändig, säger Maria Marklund och Lorents Burman.
– Den har bara blivit viktigare sedan arbetet drog igång. Staden växer, vi får fler jobb och det är mera fokus på miljö. Arbetspendling är därför en helt rätt satsning, säger Lorents Burman.
Om politiker bestämmer att bussresandet ska dubbleras måste de också inse att det krävs åtgärder.
– Jo, vi förstår att det kan bli konsekvenser, kommunen är ju stor till ytan. Vi är inte som Sundbyberg, säger han.
Lyfta det positiva
Det har varit en hel del kritik sedan nya systemet blev känt. Främst från landsbygden, men också på en del platser i stan.
– En del har varit rena missuppfattningar och har kunnat redas ut, säger Maria Marklund.
Hon tycker det är synd att det mest är kritiken som kommit fram i medierna, och får medhåll av utredaren, trafikingenjör Petra Bassioukas Hanseklint.
– Det är ju betydligt fler som får det bättre. Vi hoppas att det ska synas mer nu när trafiken kommer igång, säger de.
Förbättringarna innebär att det blir tätare mellan turerna. Avgångarna blir också på samma klockslag så det ska vara lättare att minnas när bussen går.
Gjorde eftergifter
Den senaste omgången med kritik satte igång när tidtabellerna publicerades i början av juni. Då såg folk svart på vitt vad de tidigare bara hört talas om. Debatten har främst förts på Facebook.
Som följd av kritiken har det gjorts en hel del ändringar. Särskilt i april, när fullmäktige skulle anta kollektivtrafikplanen.
– Det är ett friskhetstecken att politiker kan justera beslut, tycker Lorents Burman.
Han erkänner att eftergifterna också skulle ena partierna, så att beslutet skulle ha en stark politisk förankring.
Blivit dyrare
Det nya systemet var tänkt att kosta lika mycket som det gamla, 100 miljoner. Med alla eftergifter har kostnaden nu ökat till 102-103 miljoner.
Summan är vad kommunen årligen måste lägga ut för att få ha kollektivtrafik. Kostnader minus biljettintäkter.
Sett i efterhand tycker de inte att något borde ha gjorts annorlunda. De tycker att informationen om det nya har fungerat och att samarbetet mellan de inblandade förvaltningarna fungerar bra.
– Det har varit bråttom, det har möjligen varit en nackdel. Men hade vi kört med det gamla i ett år till hade vi också haft ett dåligt system ett år till, säger Petra Bassioukas Hanseklint.
Görs på många håll
Systemet som Skellefteå ska genomföra utarbetades av en konsult, men justerades.
– Konsulten föreslog ännu rakare linjer och ännu färre stopp, säger hon.
Är då upplägget en storstadsprodukt?
– Inte alls. Sådana här system är en trend i hela landet, ja även nere i Europa. Tätt mellan turerna och taktfasta tider är vad som gäller. Det gynnar även den landsbygd som har busslinjer, säger Petra Bassioukas Hanseklint.
Nu ska alltså systemet hon och kollegerna jobbat med i tre år sjösättas.
– Spännande, tycker Petra och kommunalråden instämmer.
– Passa nu på att åka mera buss. Börja ett nytt liv och åk till jobbet, uppmanar Maria Marklund till medborgarna.
Hur gör du själv?
– Tyvärr blir det svårt att åka till och från Yttervik med mina oregelbundna tider. Det är synd, säger Maria Marklund.
Konsulten Ramböll har gjort bedömningen att resandet med stadstrafiken ska öka med 20 procent på fem år, och regiontrafiken med 15 procent.
Fler gymnasiebussar sätts in, kostar minst en miljonProtester hjälpte: Klintfors får vissa förbindelserGlädjebesked till Byske: Trafik till busshållplats kan bli kvarGlädjebesked till Vallen – det blir en gymnasiebussFörslag att långsamma linjen inrättas – ger förbindelse till MoröhöjdenNya busstrafiken: Linjerna har gjorts om ännu en gång