– Vi har aldrig kommit så långt förut med Norrbotniabanan och för mig är det viktigaste att den är på gång, säger Katarina Köhler.
Skelleftebon och riksdagsledamoten Katarina Köhler passade under debatten i riksdagen på att ge sig på Alliansen som, enligt henne, monterade ner allt arbete inom Norrbotniabanegruppen under sin regeringstid.
– Nu måste vi starta om från noll, fortsätter hon.
Att partikollegan Anna Johansson hade som ambition att söka EU-medel för vissa delar av järnvägssträckan oroar inte Katarina Köhler.
– Det är väldigt många projekt som ska komma igång och jag förstår att hon inte kan ge svar på det nu. Samtidigt har EU sagt att Norrbotniabanan är en viktig del i den Botniska korridoren.
Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen, menar att regeringen i och med debatten tar en stark ställning för Norrbotniabanan.
– Men vi vet att det är många trösklar att ta sig över innan det här blir verklighet, säger hon.
Det första steget är att regeringens budget går genom när det i början av december ska röstas om i riksdagen.
– För att vi ska få arbetsro måste regeringens budget gå igenom sedan har vi mycket fotarbete att göra, avslutar Elisabeth Sinclair.