Roger och hustrun Anna-Stina har ett utsatt läge nära det tänkta bygget. Deras garageinfart går rakt ut mot Jägarvägen, som blir butikens tänkta (och enda) infartsgata. Deras utfart riskerar att bli blockerad om det blir köer på gatan.
– Vi är vana vid att anpassa oss till hockeymatcherna. Då kommer man sig varken in eller ut i någon halvtimmes tid, säger Anna-Stina.
– Ska vi också ta hänsyn till rusningstiderna till Coop-affären när vi ska fara ut med bilen, nej då skulle vi påverkas alldeles för mycket, säger hon.
De hoppas att kommunen beslutar om en rondell i korsningen Klockarbergsvägen/Jägarvägen, så att bilister lättare och snabbare ska ta sig ut på den hårt trafikerade Klockarbergsvägen.
– Helst vill vi att det byggs en infart direkt från rondellen till butikens parkering, då skulle bilarna inte behöva köra längs Jägarvägen alls, säger Roger.
Slutförhandlingarna pågår: Kommunen säjer växthustomtenOm trafiken till butiken ska gå längs Jägarvägen så kräver de att få sin infart och garage flyttat till Egnahemsgatan, som tomten också gränsar till.
– Då skulle vi i alla fall slippa backa rakt ut på Jägarvägen.
Bullerplank
Ett tredje krav från paret är bullerplank. Det ska minska bullret från butikens fläktar, parkeringsplats samt trafiken vid Klockarbergsvägen och E4-rondellen, som de har problem med redan i dag.
Ännu en fördel med plank är att det skulle skydda från bländning från parkeringen, och just det är reglerat i detaljplanen. Där står att det ska ordnas skydd för närboende mot bländning.
”Fel trafiksiffror”
Roger Andersson var en av flera grannar som protesterade mot detaljplanen när den gjordes.
– Vi var bland annat kritiska till trafikutredningen där de hade räknat med för lite trafik.
Han säger att trafikutredningen byggde på 9 600 bilar per dygn längs Klockarbergsvägen. Men enligt den senaste mätning som kommunen gjort, år 2018, var det 11 000 bilar per dygn.
– Det var också räknat för lågt på rusningstrafiken. Timmen mellan 16.00 och 17.00 hade man räknat med 650 bilar, men i senaste mätningen var det 1 164.
– Detta gör att förslagen på trafiklösningar är grundade på felaktiga fakta. Lägg dessutom till de ökningar som väntas i framtiden med batterifabriken, samt de bilar som genereras av butikens kunder. Då förstår man att rondell är det enda rätta.
Mätt buller själv
När det gäller bullermätningarna tyckte han att de var för lågt hållna och har gjort egna mätningar.
– Jag har lagt ut cirka 14 000 kronor på en egen mätare som jag placerat vid husväggen. Vi ser exempelvis att bullret ökat nu när några av kommunens växthus har rivits och på deras plats ska Coop ha parkeringar, så det kommer inte att bli bättre, snarare sämre.
– Nu oroar vi oss för rivningen av de resterande växthusen, då kommer vi att vara fullt exponerade för buller även från E4.
– Vi driver de här frågorna för vår egen sak, men också för de övriga som bor i området. Totalt har sex fastigheter sin utfart direkt mot Jägarvägen och alla drabbas av problem när gatan får mer trafik. Vi misstänker att många kunder väljer att komma från norr, exempelvis de som bor på Skellefteå Camping, säger Roger.
Kommunens stöd
– Vi tycker också att Coop borde agera och se till att angöringen till deras butik blir bra, annars tappar de ju kunder.
Avslutningsvis säger Roger Andersson att kommunen har låtit gemensamma intressen styra när de godkände detaljplanen.
– Men det innebär inte att man ska köra över den enskilde, utan det handlar om att göra rätt för sig och kompensera.
Coops nya butik: Ska bli deras näst största i traktenAvslår överklagande om Coop-planÖverklagade detaljplanen för ny Coop-butikMassiv kritik från grannar till ny affär på växthustomtenSå blir trafikproblemen vid ny butik på Norrböle