Kalla bussar: Eluttagen passade inte till vissa bussar - tvist om ansvaret

Kalla bussar har varit ett inkörningsproblem på Östra Navet. Det var fel kontakter monterade i carportarna, och parterna tvistar om vems felet är.

Här är kablar kopplade till en biogasbuss.

Här är kablar kopplade till en biogasbuss.

Foto: Jeanette Lövgren

Hedensbyn2020-01-19 18:30
undefined
I bakgrunden syns parkeringarna för biogasbussar. Tekniske chefen Håkan Fahlgren tyckte att beställningen om eluttag var tydlig, men har insett att man behövt vara ännu tydligare.
undefined
Bussförare Lena Hurtig tycker garagen fungerar bra, däremot tycker hon att gemenskapen blev sämre med de stora avstånden.

Skellefteå Buss rymde 58 bussar i varmgarage på det gamla stället.

På Östra Navet fick de 54 platser varav 26 är för gasbussar. De står under luftiga carportplatser och kan tankas med biogas under natten, vilket sparar tid.

På grund av risken för explosion och brand får de inte stå inomhus.

Kupévärme behövs

Att ha igång kupévärme i en parkerad buss har därför blivit viktigt.

Haken var att tio av platserna under carport inte hade den rätta sortens eluttag för 380 kW.

– Vi tyckte att vi var tydliga i vår beställning och i våran värld är det här enkelt. Men vi har i efterhand insett att vi borde ha varit ännu tydligare, säger Håkan Fahlgren, teknisk chef på Skellefteå Buss.

Provisorisk lösning

Nu har provisoriska uttag monterats på de flesta platser, och Håkan Fahlgren säger att detta inte är ett problem längre.

– Vad som också bidragit till kalla bussar är att vissa av våra äldre biogasbussar har dålig värmeanläggning. Men det är tyvärr inget som går göra något åt.

Motparten, Skellefteå Industrihus, anser att det monteras uttag precis enligt beställning.

– Vi diskuterar nu en permanent lösning, och vem som ska betala, säger Patrik Larsson, Skellefteå Industrihus.

Sämre gemenskap

Vad säger då personalen? Lena Hurtig är en av bussförarna.

– Det har fungerat bra med de nya garagen, tycker hon. Vi var oroliga för att de ligger mot varandra, så om två backar ut samtidigt från var sin sida kan det bli krock. Men det fungerar bra.

Däremot tycker Lena att gemenskapen blev sämre, när avstånden är stora på området.

– Nu träffar vi ju knappt varandra under en arbetsdag.

undefined
Här är kablar kopplade till en biogasbuss.

Ökade körtider

Till sist frågar jag trafikchef Kristoffer Hedenström om effekterna av att flytta fyra kilometer längre bort från stan.

– Resorna med bussarna tar ju längre tid, men det hade vi räknat in i förarnas scheman redan i höstas. Så det ska inte bli förseningar ute på linjerna på grund av detta.

– Däremot ökar körtiden vilket kostar både bränsle och personalens tid.

Ofta blir det fyra körningar per dag för varje chaufför eftersom denne ska in till personalmatsalen på Östra Navet när det tas rast för lunch eller middag.

– Vi har inte hört några klagomål för att detta orsakar problem för annan trafik. När det är rusningstrafik i stan så går ju våra bussar i den reguljära trafiken, så då är de inte här och kör, säger Kristoffer Hedenström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!