”Jag beklagar och naturligtvis ska alla ha vatten”

Ulf Åström, enhetschef för avlopp- och ledningsnät, samhällsbyggnadskontoret, Skellefteå kommun, beklagar att arbetet med den nya ledningen dragit ut på tiden: ”Jag har full förståelse för att det finns frustration kring det här”, säger han.

Samhällsbyggnadskontoret, Skellefteå kommun.

Samhällsbyggnadskontoret, Skellefteå kommun.

Foto: Pär Lindström

SKELLEFTEÅ 2018-12-17 06:15
undefined
Samhällsbyggnadskontoret, Skellefteå kommun.

Varför tar det sådan tid?

– Det tog tid att utreda om vi skulle lägga en ny ledning på botten av älven eller om vi skulle borra under älven. Sedan var det ett antal tillstånd som skulle till från länsstyrelsen och från markägare innan vi kunde påbörja arbetet. Sedan har vi väntat länge på en entreprenör som ska borra en ny ledning under Byskeälven för att lägga en permanent ledning. Vi har även drabbats av två misslyckade borrförsök.

Jag har uppgifter om att tillståndet från länsstyrelsen inte är sökt?

– Det är det. Vi har en projektledare som sköter sådant och vi har alla tillstånd.

När fick ni tillståndet?

– Jag kan inte säga något datum men det är sökt.

Han säger också att det just nu är den tredje utrustningen som finns på plats för att borra under älven, eftersom det inte fungerat tidigare. Det har visat sig att det är berg under älven och då krävs rätt utrustning.

Det är ju ingen nyhet att det är berg under älven?

– Nej, det stämmer men nu har man tagit dit en kraftfullare maskin som ska klara berg och trasigt berg och vi hoppas att det ska lyckas.

Det är tredje gången som den här ledningen ryker. Varför är det inte gjort ordentligt tidigare?

– Den historien kan jag inte, jag har bara varit enhetschef under 2018 så jag vet inte vad som har hänt tidigare, men nu vill vi göra en lösning som ska hålla för lång framtid.

När finns lösningen på plats?

– Jag kan inte svara på det i dag. Jag kan bara säga att jag hoppas det ska vara klart innan jul, men jag kan inte lova. Även om vi inte har en ledning under älven innan jul, så bör det inte vara problem eftersom vi har polarledningen.

För att vattnet inte ska frysa, under tiden arbetet med den permanenta lösningen pågår, så har man lagt ut en så kallad polarledning.

– Den blev inkopplad i tisdags förra veckan och är både isolerad och försedd med värmekabel. Vi la den eftersom vi har misslyckats med borrningarna och den första provisoriska ledningen inte fungerat så bra i kyla. Det som också har tagit tid är att det är en ganska kostsam historia och det är en beslutsprocess som ligger över mitt mandat. Sedan har vi haft otur med borraggregaten och det beklagar jag.

Alla turerna kring det här kostar väl också ganska mycket pengar?

– Jo, så är det men nu ska vi göra en permanent lösning.

Den 4 december fick boende ett brev om arbetet. Varför har ni inte informerat dem tidigare?

– Jag vet att vi har informerat de boende, men naturligtvis skulle det vara önskvärt att samla alla en sådan här gång. Samtidigt kan det vara läge att ha en kontaktperson när det drar ut på tiden och det tar vi till oss, säger Ulf Åström och fortsätter:

– Sådant här är ingenting vi gör varje dag och tekniskt sett är det ingen enkel uppgift men naturligtvis vill vi att alla ska ha vatten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!