Trafikverkets beräkningar visar att trafiken ökar kraftigt på Klockarbergsvägen när Coop etableras i korsningen Klockarbergsvägen - E 4. Trafikverkets mätning 2014 på Klockarbergsvägen visar på 9 240 fordon/dygn. Nuläget är enligt Skellefteå kommuns trafikkarta 11 518 fordon/dygn, en ökning med 7,6 procent per år. När Coop tänker öppna för handel 2019 blir flödet med den ökningen 14 659 fordon och inte 10 400 fordon som kommunen uppger.
Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut trafikvariationer för tätort kan man beräkna att antalet fordon under maxtimmen på förmiddagen till 884 fordon och inte 72 som kommunen uppger i sin trafikundersökning och under maxtimmen på eftermiddagen blir antalet fordon 1 241 och inte 650. Verkliga mätningar i somras visade exempel på över 1 000 fordon i timmen under maxtimmen - och det innan Coop byggs.
Motsvarande fel finns för beräkningen av trafikmängderna på Jägarvägen. Trafiken kommer att enligt samma beräkningsmetod att vara två till tre gånger högre än de tal kommunen uppgett.
Kommunens egen känslighetsanalysen visar att om trafikalstringen från handelsområdet ökas ytterligare kan det innebära betydande störningar på Jägarvägen och för västgående trafik på Klockarbergsvägen.
Tunga trafiken uppges till åtta procent men torde ligga på 15 procent då Klockarbergsvägen är en genomfartsled. Ökar trafiken ökar buller och luftföroreningar lika mycket.
Jag menar att kommunen har använt gamla uppgifter om genomfartstrafiken till förmån för Coops etablering, vilken kommer att skapa ett trafikkaos som ytterligare försämrar både trafiksäkerheten och miljön i ett område som består av villabebyggelse, skolor och daghem.
Roger Andersson, Skellefteå
Svar direkt:
En effekt av att Skellefteå utvecklas är att trafiken förändras. Handelsetableringen på den så kallade växthustomten prövas för närvarande i ett detaljplanearbete som även ska redovisa förslag på lämpliga trafikåtgärder. Som en del av underlaget i detta arbete används trafikmätningar.
Kommunens trafikmätningar sker normalt under en vecka, varje eller vartannat år, på samma platser. Mätningarna utförs på en mängd olika gator. För att möjliggöra mätningar på flera platser under sommarhalvåret görs de under en begränsad tid, vilket kan medföra skillnader i resultatet år från år. Det händer till exempel att det under en mätperiod blir störningar någonstans i trafiksystemet, eller att någon särskild händelse påverkar trafikrörelserna i staden. Det är därför vanskligt att utifrån enstaka mätningar dra slutsatser om trafikflödenas förändringar över tid.
Den planerade handelsetableringen medför förändringar av biltrafiken, framför allt i nära anslutning till den nya etableringen där det blir en ökning. Den tillkommande trafiken förväntas bli cirka 1 500 fordon per dygn enligt exploatörens bedömning. Kommunen har gjort en kontroll mot Trafikverkets trafikalstringsverktyg, vilket beräknar en trafikalstring på knappt 900 fordon per dygn för en etablering av motsvarande storlek. 1 500 fordon per dygn har därför bedömts rimligt.
De mätningar av biltrafik på Klockarbergsvägen som genomförts från år 2000 och framåt visar på en ökning med 1-1,5 procent per år, vilket motsvarar den uppräkning som används vid prognoser av framtida trafik. Kommunen använder för centrala Skellefteå ett högre uppräkningstal än vad som används i Trafikverkets basprognos. De åtgärder som trafikutredningen till detaljplanen föreslår ska fungera även vid en fortsatt ökning av biltrafiken, och bidrar även till att förbättra trafiksituationen vid tillfälliga trafiktoppar. Förslagen syftar till att förbättra såväl trafiksäkerhet som framkomlighet för oskyddade trafikanter och bilister. Detaljplanen skapar även utrymme för fler framtida åtgärder i korsningen Jägarvägen/Klockarbergsvägen.
Senare i planarbetet kommer ett bearbetat planförslag att ställas ut för berörda sakägare och allmänheten. Då finns möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.
Harriet Wistemar, chef för Fysisk planering, Samhällsbyggnad
Richard Widman, planingenjör , Samhällsbyggnad