I yttrande om friskoleetablering: Risk för sämre lärartäthet och urholkat elevunderlag

På minussidan: Risk för sämre lärartäthet och urholkat elevunderlag för kommunala skolor. På plussidan: Positivt med en verksamhet som inte erbjuds i Skellefteå i dag.

Skola och utbildning2017-03-23 13:09

De synpunkterna framgår i ett yttrande från för- och grundskolenämnden om Internationella Engelska skolans vilja att etablera sig i Skellefteå.

Det var i början av året som friskolekoncernen ansökte till Skolinspektionen om etableringen.

Läs här: Friskolekoncern vill starta grundskola i Skellefteå 

Nu har för- och grundskolenämnden vid Skellefteå kommun lämnat sitt yttrande, som även ska sändas till Skolinspektionen. Där framgår de konsekvenser och effekter som nämnden ser. De skriver också att etableringen, i förlängningen, skulle kunna innebära att mindre skolor läggs ner för att kunna behålla kvaliteten på undervisningen.

Ansökan gäller en grundskola årskurs 1-9, förskoleklass och fritidshem. Vid fullt utbyggd verksamhet handlar det om totalt 608 elever.

I yttrandet från nämnden skriver man också att närområdet torde påverkas mest av en etablering. Dessutom kan ett minskat elevunderlag i de kommunala skolorna få konsekvenser. Bland annat när det gäller lärartätheten i de kommunala skolorna.

– Erfarenheter från andra kommuner har visat att närområdet till den plats där skolan finns påverkas mest, säger Anders Bergström, förvaltningschef, skol- och kulturkontoret, Skellefteå kommun.

I en tidigare artikel i Norran uttryckte sig Lorents Burman försiktigt positiv. Är ni oense med kommunalrådet på den punkten?

– Vi är inte oense, men vi behöver ta ställning till helheten i en etablering. Det vi har sagt är att för de föräldrar som vill ha den pedagogiken så är det positivt, säger Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden vid Skellefteå kommun.

När yttrandet diskuterades i för- och grundskolenämnden blev det votering. Lenitha Hellman (M) ville ändra en formulering i yttrandet, där nämnden skriver: ”För- och grundskolenämnden, Skellefteå kommun bedömer utifrån de redovisade ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenserna att en etablering av Internationella Engelska Skolan i Sverige AB kommer att medföra ekonomiska och organisatoriska svårigheter på lång sikt för Skellefteå kommuns skolväsende i enlighet med 2 kap. 5§ skollagen (2010:800).”

Lenitha Hellman menar att ordet ”kommer” bör ändras till ”kan”. Men voteringen röstades ner.

Avgörandet om etableringen ligger nu hos Skolinspektionen. Engelska skolan söker tillstånd för skolstart i Skellefteå från höstterminen 2018. Engelska skolan startade 1993 och bedriver i dag 30 skolor i Sverige. Ungefär hälften av lektionerna sker på engelska, av lärare som har engelska som modersmål.

Det vi har sagt är att för de föräldrar som vill ha den pedagogiken så är det positivt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!