Historien återupprepar sig

Äventyret mot Godahoppsudden, Sydafrika är påbörjad. Johan Wiklund har nu passerat Skellefteå och har siktet inställt på sydligare breddgrader.

Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klädsel och sitt flygplan från 1935 försöker Johan efterlikna äventyraren Gösta Andrée. Foto: Camilla Öjhammar.

Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klädsel och sitt flygplan från 1935 försöker Johan efterlikna äventyraren Gösta Andrée. Foto: Camilla Öjhammar.

Foto: Foto: Anders Lundqvist

Not Found2015-07-08 21:30

Strax efter tiotiden på onsdagen landade äventyraren Johan Wiklund på flygplatsen i Skellefteå efter en resa från Älvsbyn i dimmigt väder.

– Det har väl inte direkt varit optimala väderförhållanden med så pass låga moln och dålig sikt. Ett så här gammalt plan har inte direkt samma navigeringssystem som ett modernt flygplan, utan jag flyger mer på intryck och landmärken, säger Johan Wiklund.

Håller det enkelt

Det gamla planet väger in på runt 500 kilo i torrvikt och är en förhållandevis enkel maskin att hantera.

– Planet kan landa på egentligen vilken yta som helst, äng, väg eller vad som nu finns tillgängligt. Med en stoppsträcka på 200 meter blir det mesta möjligt.

Johan reser även i helt tidsenliga kläder i form av ullkavaj, väst och basker, precis som äventyraren Gösta Andrée.

Crowdfounding

Som det ser ut i dagsläget kommer hela resan att få en rätt saftig prislapp. Förutom att Johan är tjänstledig två månader utan lön beräknas enbart bensinkostnaderna uppgå till 80 000 kronor.

– Den första september kommer vi att öppna upp för crowdfounding. Tanken är att allt överskott ska gå till ett välgörenhetsprojekt som ska hjälpa till med inköp av material och böcker till skolor i förorten, säger Johan Wiklund.

Resan går även att följa via sociala medier. Bland annat är flygplanet utrustat med tre kameror som ska filma resan.

När Johan lämnade Nordkap passade han på att ta ett dopp, lite av ett startskott för resan.

– När jag sedan landar i Sydafrika den 24 oktober är tanken att även då ta ett dopp för att signalera slutet på resan, säger han.

Planet kan landa på egentligen vilken yta som helst, äng, väg eller vad som nu finns tillgängligt.

undefined
Hastighetsmätare. På vänster vinge sitter en väldigt analog hastighetsmätare. Foto: Camilla Öjhammar.
undefined
Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klädsel och sitt flygplan från 1935 försöker Johan efterlikna äventyraren Gösta Andrée. Foto: Camilla Öjhammar.
undefined
Enkel teknik. Jämfört med ett modernt passagerarplan använder sig Johan Wiklund av väldigt enkel teknik. Foto: Camilla Öjhammar.

Cirrus Moth -35

Flyghöjd, cirka 300 meter

Maxhastighet, 140 kilometer per timme

Bränsletank, totalt runt 180 liter

Räckvidd, runt åtta timmar per tank

Förbrukning, drygt 25 liter per timme

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om