Het debatt om skolornas allt tuffare sparkrav

Skolorna i Skellefteå kommun står inför tuffa besparingar kommande läsår. Under måndagen bjöd Lärarförbundet in politiker och medlemmar för att debattera sparkraven. "När politiker inte prioriterar rätt får många en sämre framtid", säger Mikael Johansson, ordförande för Lärarförbundet i Skellefteå.

Debatten var igång när publiken ställde sina frågor. Det var dock få frågor som fick ett tydligt svar.

Debatten var igång när publiken ställde sina frågor. Det var dock få frågor som fick ett tydligt svar.

Foto: Maia Nyström

Skellefteå 2019-11-12 18:00
undefined
Debatten var igång när publiken ställde sina frågor. Det var dock få frågor som fick ett tydligt svar.

Under hösten har Norran rapporterat om de besparingar som väntar i kommunens skolor. Till följd av detta agerar Lärarförbundet bland annat genom att anordna en politisk debatt som ägde rum på Scandic i måndags. Kvällens stora fråga var: "Vad vill ni med skolorna i Skellefteå?".

– Sjuktalen är alarmerande höga. Pressen är redan hård och många lärare och pedagoger väljer att lämna yrket. Ännu fler riskerar att lämna om man inte kan erbjuda en hållbar arbetsmiljö. Debatten mellan profession och politik är så viktig, säger Robert Fahlgren, andre vice ordförande i Lärarförbundet och moderator för kvällen.

Fina lovord

På plats fanns de partier som har representation i någon av de två skolnämnderna och även representation i Kommunfullmäktige, som tar budgetbesluten.

Partierna var generellt överens om att skolan ska vara en trygg plats, den ska vara jämlik och erbjuda eleverna den hjälp de behöver, fler digitala lösningar och fler och bättre planerade resurser.

De vill också höja lärarstatusen genom bland annat höjda löner och karriärtjänster.

Carina Sundbom (C) vill, tillsammans med övriga i alliansen, premiera de lärare som vill arbeta på den ort där det är brist på behöriga lärare. Men hon ställer sig kritisk till de medel som lagts på nybyggda lokaler.

– Vi behöver lägga mer pengar på resurser och undervisning, och mindre på lokaler. Utnyttja de skolor som finns, säger Carina Sundbom.

Andreas Löwenhöök (M) föreslår ytterligare 36,5 miljoner kronor till utbildning år 2020 och menar att skolan i kommunen ska vara i toppklass vad gäller bland annat betygsresultat. Trenden går dock åt fel håll, vilket moderator Robert Fahlgren kritiskt poängterar.

– Vi har inte gett skolan den förutsättning den behöver. Den har varit eftersatt länge och det går inte med hur små medel som helst, svarar Löwenhöök.

100 miljoner kronor ytterligare

För- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg (S) påpekar att Skellefteå kommun ligger bra till vad gäller lärartäthet och lärarbehörighet, men att var tredje lärare nationellt kommer att saknas år 2030. Han menar att det görs för lite både lokalt, regionalt och nationellt.

På frågan vad som ska locka fler till yrket och att få fler att stanna kvar, menar han att svaret är komplext.

– Det är svårt. Det handlar om arbetsmiljö och att organisationen svarar upp för att man trivs och prioriteras. Kommunen kan inte stå ensam för ansvaret av lärarbristen, men vi kan till exempel se till att ha platsförlagd utbildning i Skellefteå.

Robert Fahlgren menar att det behöver prioriteras fler resursers till skolan och frågar vad som skulle behövas för att klara av detta.

– Ytterligare 100 miljoner kronor från den nuvarande nivån. Det klarar inte kommunen idag, säger Fredrik Stenberg.

"Barnen går sönder av systemet"

Partiernas bild över skolans framtid skänker visserligen ljus och hopp. Men verkligheten ser annorlunda ut, vilket publiken vittnade om när de ställde frågor till politikerna.

– Jag är specialpedagog och jobbar med barnen som är skörast. Idag har jag inte haft en minuts rast eftersom jag inte kunnat lämna den klass jag är ansvarig för. Jag behöver fler kollegor! Hur dålig får skolan bli? frågar en kvinna i publiken.

En rektor reser sig upp och berättar upprört om sin verklighet på en skola i centrala Skellefteå.

– Vi har nått botten, det sa jag för flera år sedan. Vi måste se över skolstrukturen i kommunen och kanske stänga ned skolor under en period? Vi kan inte spara mer inom vår skola.

Ge en riktig bild

Lärarförbundets Robert Fahlgren och Mikael Johansson menar att debatten var viktig för att lyfta den verklighet som många lärare och pedagoger upplever idag.

– Många politiker verkar inte förstå hur det egentligen ser ut, säger Mikael Johansson.

undefined
Mikael Johansson, ordförande Lärarförbundet i Skellefteå, menar att det är viktigt att politiker och beslutsfattare får ta del av den verklighet som många lärare upplever.

Besparingskraven som väntar bekymrar förbundet.

– Vi befinner oss på en nivå som redan nu är ohållbar, och nu ska det sparas ännu mer till jul. Läget är oerhört allvarligt, säger Robert Fahlgren.

Vidare kommer förbundet att följa upp debatten med medlemmarna, men även med politikerna.

– Vi kommer inte att vara tysta, avslutar Mikael Johansson.

FOTNOT

Sverigedemokraternas gruppledare i Skellefteå, Markku Abrahamsson, är kritisk till att partiet inte bjöds in till debatten om skolan och skriver så här i ett pressmeddelande:

”Enligt mig är det anmärkningsvärt att inte Lärarförbundet behandlar alla lokala, folkvalda partier på samma sätt. Lärarförbundets uppgift är att verka för skolans och lärarkårens bästa, men nu förefaller de istället ta politisk ställning mot ett enskilt parti.”

Mikael Johansson, ordförande för Lärarförbundet Skellefteå förklarar agerandet så här:

”Vi valde att bjuda in de partier som har representation i de två skolnämnderna. I Skellefteå har SD ingen ledamot eller ersättare i varken för- och grundskolenämnd eller gymnasienämnd.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!