Hektisk för kommunens kundtjänst: Många samtal om sena skolskjutsbeslut

I morgon börjar skolan om, men under gårdagen var det fortfarande många föräldrar som inväntade barnens skolskjutsbeslut. Och telefonkön i kommunens kundtjänst var lång.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Skellefteå2019-08-20 06:15
undefined

Efter fyrtio minuters väntan i skolkontorets kundtjänst kom Norran till slut fram.

– Nej, den här väntetiden tillhör inte det normala, men idag är det många som ringer, framförallt angående skolskjutsbeslut, berättar kundtjänsthandläggaren som svarar.

Kritiserar brist på samråd kring skolskjutsar

Lång väntan

Vid 14-tiden stod ett trettiotal fortfarande i telefonkön. Många av de som ringer har lämnat in sin ansökan i tid, enligt kundtjänst. Det kan annars förklara sena beslut.

På Skellefteå Taxi bekräftar vd Lars Åberg att de fortfarande inväntar en del underlag från kommunen för att kunna tråckla ihop resorna med skoltaxi. Det rör bland annat områden kring Lövånger, Skråmträsk och Jörn.

– Vi har folk som arbetat till sena natten med det här. Visst är det lite körigt inför skolstarten men vi brukar få ihop det. Det rör sig trots allt om mellan 450 till 500 skolbarn som ska matas in i beställningssystemet, säger han.

”God bild”

I de områden där det fortfarande, bara dagar inför skolstart, saknas underlag har chaufförerna generellt sett en god bild av hur det brukar se ut, fortsätter han.

– Det underlättar. Men även om det känns solklart att vissa barn ska åka, så ska det ju fortfarande till ett formellt beslut, säger han.

Även på Skellefteå Buss har man inväntat underlag från skolkontoret. När Norran ringer (måndag eftermiddag) hade information från Lövångersområdet precis trillat in.

Det låter tight?

– Ja, det är det, det hade så klart varit fördelaktigt om vi hade haft all information tidigare. Det här är ju ett återkommande problem och den sena processen gör det tufft, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef.

Det är många pusselbitar som ska sammanfogas; skolornas scheman med barnens resor, eller två olika skolors scheman som ska synkas med flera barn. Och en busstur innehåller också andra bitar – exempelvis lagar om körtider.

– Det säger sig självt att det blir klurigt att tråckla ihop, särskilt på kort tid. Tanken är egentligen att skolan ska beställa en tydlig slinga, efter ett behov de ser. Men idag får vi ofta komma med innovativa lösningar, säger han.

I år sammanfaller även planerandet av skolbussarna med den stora trafikomläggningen. Det påverkar också, fortsätter han.

– Nu ska allt detta bakas ihop samtidigt, skoltrafiken är tillräckligt knepig i sig.

Men ni får ihop det?

– Ja, det får vi. Skolresorna är prioriterade för oss, kör det ihop sig får något annat stryka på foten, säger Kristoffer Hedenström.

Norran har sökt Monika Johansson, stabschef på skolkontoret, för en kommentar om den sena processen. Dock utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!