Den första stora etappen förbereds för blivande byggnader och gator. Lite drygt 40 000 träd har fällts och nästan alla stubbar håller man nu på att krossa i småbitar.
- Det kostar i genomsnitt 100 kronor per stubbe och blir alltså cirka fyra miljoner. Det är billigare än att ta upp dem och köra till deponi. Det säger Mikael Wiik på Skellefteå kraft som är ansvarig för markarbetena.
- Det kostar att lämna på deponi och det hade dessutom blivit omfattade körningar med lastbil.
Nu ska istället de 40 000 stubbarna bli kvar på området. När de förvandlats till bitar får de följa med jorden när marken täcks av. Massorna ska sedan användas som fyllnadsmaterial i slänter och andra platser där man behöver fylla upp.
- Däremot får vegetationstäcket inte ligga under byggnader och vägar. Orsaken är att det förmultnar och det kan bli sättningar i marken, säger Mikael Lindmark, projektledare på Skellefteå Kraft.
Det är kraftbolaget som äger marken och nu ställer den i ordning för kunden, Northvolt.
Grävmaskinerna körs av underentreprenörer, vid Norrans besök är två av dem i arbete med att krossa stubbar. En av dem tillhör Nårsas Grävmaskiner och körs av Svenne Brännström.
- De enklaste tar en minut eller två, de mest tröga kan ta 20 minuter, säger han.
- Som mest har jag tagit 640 stubbar på en dag.
Arbetena med första etappen började i juli och beräknas pågå till slutet av september.
- Det är väldigt ensidigt och är stor skillnad mot att göra vägar och annat där ens kunskap verkligen behövs, säger Svenne.
Två små bränder
Trots sommarens brandfara kunde arbetena fortgå.
- Vi hade dialog med räddningsverket och fick rekommendationer. Lösningen blev att förarna jobbade på samma område så att fler ögon skulle se om det började ryka. Maskinerna hade också brandsläckare, säger Mikael Wiik.
- Dessutom avslutades varje arbetsdag med att vi i 40 minuter gick runt och kollade sedan vi stängt av maskinerna, säger Svenne Brännström.
Trots försiktighetsåtgärder uppstod en smärre brand på grund av stubbfräsningen och ytterligare en liten brand av en skotare.
Händer i övrigt
Totalt är nu sex grävmaskiner, en bandvagn, två dumprar och tre lastbilar igång med markarbetena.
De fällda träden är borta, nu tas riset bort, stubbarna fräses och schaktningsarbetena har kommit igång så smått. Huvudentreprenör är Peab.
- Tidplanen är tight, men den hålls, säger Mikael Wiik.