Skellefteå ska som bekant få ett nytt vattenverk i Medle. Tjocka ledningar ska läggas de två milen från det nya vattenverket, och ner till de befintliga ledningarna i stan. Rören är 56 cm i diameter.
I mitten av oktober började Skellefteå kommun gräva etappen som ska gå från järnvägen och ner till Abborrverket.
Vid Bonnstan
Just nu grävs det intill Bonnstan. Det 300 meter långa röret är redan nedlagt, och täckt med grus. Nu ska resten av jorden på och extra viktigt var det att snabbt fylla igen diket och kunna öppna Brännavägen. Bilderna här intill togs vid lunchtid på onsdagen, och redan på torsdagen var gatan öppnad för trafik igen.
– På två ställen kommer grävningen att följa gator, och i övrigt gräver vi i grönområden och korsar gator, säger projektledare Jessica Jansson. Där vi korsar gator försöker vi ha avstängt så kort tid som möjligt.
Ingen har klagat
– Det är klart att det blir störningar i trafiken när vi stänger av vägar, men det verkar som att allmänheten har förståelse. Inget har hört av sig till oss med klagomål, säger Jessica, och de två arbetsledarna Kent Johansson och Bosse Hällgren håller med.
Snabbaste tempot hade man vid avstängningen av Bolidenvägen. Då jobbade personal i tvåskift och hela förloppet tog fyra dygn.
Därför dras de
Abborrverket ska läggas ner och rivas, men många av stans vattenledningar utgår från den platsen. Därför kommer det nya vattnet att gå en viss omväg ner till Nordanåområdet, innan det slussas in i de befintliga ledningarna. Kopplingarna är nere i marken och inget kommer att vara synligt i marknivå.
Ledningarna ligger på 2,5 meters djup, vilket är standard.
Är av plast
Däremot är materialet av en ny typ, i hårdplast gjort på Extena i Norsjö. Det levereras i längder på 25 meter och svetsas ihop i en container. Just nu står svetsstationen väl synlig intill Bolidenvägen. Där skapas de långa ormarna på 150 - 300 meter som sedan dras med en grävskopa fram till de uppgrävda dikena.
– Att dra ledningen över Bolidenvägen tar tio minuter, och då stänger vi bara tillfälligt av trafiken, säger arbetsledare Kent Johansson.
Svetsarna är alltså så starka att de håller för att dra hela röret.
Men snart ska svetscontainern flyttas till en plats närmare Nordanå, eftersom grävningarna är på väg åt det hållet.
Förbi Svandammen
På Nordanå ska ledningen dras längs med Kyrkstadsvägen, vid kanten på Strandgatan och bort mot Svandammen.
– Men Svandammen blir intakt och förstörs inte, betonar Jessica Jansson.
Dessa arbeten görs under våren, och innan semestern ska alla rör ligga på plats.
– Sedan ska marken få sätta sig. Först till hösten gör vi efterarbetet med att jämna till, så in gräs och asfaltera, säger hon.
Läs också: Så är läget i arbetet mellan Medle och stan.