Trafiken brusar förbi strax intill, men detta är ändå ett av stans hemligaste byggen.
Bara lastbilschaufförer och bussresenärer kan ha koll på gropen, övriga har sikten skymd av betong och plåt. Avskärmningen ska skydda personalen från trafikolyckor, buller och avgaser.
Det handlar om gropen som görs för kontorshusets källare. Den har som mest grävts fem meter djup. I ett hörn finns fortfarande jord kvar som lastas upp i de fyra lastbilar som går i skytteltrafik.
Det har också börjat köras ner bergkross, som ska bli den nya och stabila fyllningen.
Rest av skolan
Några överraskningar har inte grävts fram. Där Strömsörsskolan stod fanns en del av stenfoten kvar.
– Men det är inte särskilt oväntat. Det var väl rimligt att de bara grävde över när de skulle göra en parkering, säger platschef Kurt Jämtemo, Peab.
Kontorshuset ska ha källare i den mittersta delen, där ska det vara tekniska utrymmen och förråd.
Pålar vid älven
Längst mot söder har älvsbrinken grävts ut för höghusdelen. Där görs dock ingen grop, eftersom den skulle hamna under älvens nivå och snabbt kunna vattenfyllas.
– Istället ska vi påla för grunden där, säger Kurt Jämtemo.
En del pålar har redan slagits ner, och snart kommer en borrigg som ska borra ner resten av pålarna.
Det blir 140 pålar, 12 meter djupa, som ska bära upp höghusdelen.
Klart i januari
Peab har sex anställda på plats, varav de flesta är maskinförare. Just nu finns en grävmaskin, fyra lastbilar och en traktor i maskinflottan.
Senare kommer byggarbetarna och då får arbetsplatsen upp emot 15 sysselsatta.
Den 31 januari ska grunden vara klar, och sedan ska kontorshuset börja byggas. Det är oklart vilket bolag som får den entreprenaden.