Men han säger också att en orsak, när det gäller skillnader i sysselsättningsgrad, är att det finns olika behov i olika verksamheter.
– Det kan vara både gruppers och individers behov som skiljer sig åt, säger Jan Midlert.
Men hur kan det vara skillnad beroende på vilken skola man jobbar på?
– Man måste längre ner i orsakerna än att bara titta på enheter. Verksamheterna ser olika ut och det kan vara en orsak i att det är skillnad. Sedan är det ganska stora skillnader i vad olika elevassistenter gör.
De jag talat med säger att de gör samma jobb.
– Det kan vara skillnad ända ner på individnivå.
Kan du förklara varför det är skillnad i anställningsformer?
– En orsak kan vara att man har haft olika önskemål när man anställdes.
Elevassistenterna säger också att de behöver planeringstid, precis som andra pedagoger i skolan, hur ser du på det?
– Då måste man göra en bedömning av hur mycket det är rimligt att ha i planeringstid. Men jag anser också att om det är skillnader, så ska det vara glasklart varför det är skillnader.
Här säger Jan Midlert att man satt igång ett arbete för att titta på skillnaderna kring sysselsättningsgrad och anställningsform.
– Som jag sa så vet vi att det finns synpunkter och vi är beredda att titta på det och se vad vi kan göra utifrån våra medarbetare och deras fackliga organisationer. Utgångspunkten är alltså att vi kartlägger hur det ser ut.
Han säger också att grundarbetet väntas vara klart innan jul, men att analyser och eventuella åtgärder tar längre tid.
På kommunens hemsida framgår rätten till heltid. Hur ser du på det?
– Vi anställer utifrån de behov vi har, vi kan inte skapa heltider om vi inte har det behovet. Då måste vi bygga tjänsterna så att vi får ihop heltider. Det kan handla om att hitta uppgifter i andra verksamheter, till exempel.
Som jag sa så vet vi att det finns synpunkter och vi är beredda att titta på det och se vad vi kan göra utifrån våra medarbetare och deras fackliga organisationer.