– Det påverkar inte bara oss närmast, utan hela stadsbilden på ett betydande sätt, säger Ola Holmgren, som äger en fastighet i närheten.
Han anser att informationen om bygget varit bristfällig, och har många frågor kring detaljplanen som kommunen ställt ut.
– Planförslaget har bara skickats till de närmsta fastighetsgrannarna. Det måste vara betydligt fler som kommer beröras, med tanke på skuggning, trafik, boende- och stadsmiljö.
Planbeskrivningen skickades ut en vecka före samrådsmötet, planerat den 18 mars, samma dag som kommunen ska delge information om framtida trafiklösningar. Det är också samma dag, och tidpunkt, som en slutspelsmatch för Skellefteå AIK.
– De borde kalla till ett nytt möte. Den här tidpunkten är ju som gjord för att det ska komma så lite folk som möjligt, säger Åke Hallberg.
Synpunkter på planen ska lämna in dem skriftligt före den 4 april, annars kan rättigheterna att överklaga gå förlorade.
Parkeringen som planeras på platsen har 120 bilplatser, samt gäst- och handikappsplatser.
– Det är många som går och cyklar på den här vägen, framförallt elever från Anderstorpsskolan. De ska ju utöka, så det blir ännu fler. Redan idag känns det som det är för mycket trafik på den här vägen, säger Mikael Karlsson gående längs Tubölegatan.
De tycker inte platsen lämpar sig för ett tungt bygge.
– Det blir nästan groteskt att klämma in höghus här, säger Per-Martin Holmgren, här är väl de sämsta tänkbara förutsättningarna rent byggtekniskt.
Ola Holmgren jämför med byggandet av Älvsbackabron, där kostnadsökningar och förseningar blev följden av de svåra markförhållandena.
– Och bron är en lätt konstruktion. Inte två hus på 16 våningar.
Han berättar att under tiden cykelvägen anlades vid Färjevägen knakade hans hus rejält, trots att det rörde sig om lätta maskiner. Detsamma skedde när de nya radhusen byggdes och hela hans hus gungade av traktorn som kördes vid grundläggningen.
– Vi saknar en långsiktigt hållbar stadsplanering som tar hänsyn till den befintliga miljön, säger Per-Martin Holmgren och tillägger:
– Vill du bygga bort en bostadsbrist kan du inte bygga så dyrt som detta kommer bli. Kommunen borde jobba mer för billiga bostäder.
De anser att en miljöbedömning och därtill hörande miljökonsekvensbeskrivning måste göras innan planerna går vidare.
– Du köper inte en bil utan att kontrollera att det finns en motor under huven, säger Ola Holmgren, jag förstår inte hur man kan springa iväg och göra en så drastisk plan utan att kolla om den är realistisk?
– Viss utveckling ska det självklart vara, men 16 våningar är kanske lite att ta i, tycker Mikael Karlsson.
Det blir nästan groteskt att klämma in höghus här.