När staden bildades låg det ett större dike där Kanalgatan sedan byggdes. Därav gatans namn.
I förslaget till plan föreslås nu att en slags kanal faktiskt återkommer på detta ställe.
Plats uppstår när Kanalgatans norra stråk stängs av för biltrafik. Där ska det istället vara gång- och cykeltrafik, parkområde och folkliv.
Anledningen att det blir norra delen som stängs av är att den har mer solljus.
För regnvatten
Parkeringarna som finns mellan Kanalgatorna tas bort, och därmed blir det plats för grönytor. Det är i samband med parken som man också tänker sig ett nytt dike, där i första hand dagvatten ska rinna, alltså regnvatten och smält snö. Om diket kan vara fyllt av vatten vid övriga tillfällen framgår inte.
När det gäller trafiken så blir den dubbelriktad, längs den södra delen av Kanalgatan. Ett körfält i vardera riktning och möjligen ett särskilt körfält för bussar.
Det kan också finnas en del möjligheter till fickparkering längs gatan.
Stadsbussarna
Det ska skapas en stor busshållplats där alla stadsbussar ska stanna. Platsen blir väster om korsningen till Trädgårdsgatan. Detta så att öppningen mellan torget och kulturhuset ska hållas fri.
Där man korsar gångstråket över Trädgårdsgatan blir det gångfart på trafiken.
Fler gator bilfria
När det gäller andra gator i centrum så blir hela Trädgårdsgatan bilfri, eftersom den ska vara ett huvudstråk för gång och cykeltrafiken från resecentrum och ner till älven.
Nygatan föreslås ha ett längre parti som är gågata jämfört med i dag.
Flytande bro föreslås över Skellefteälven