På tisdag eftermiddag revs uthuset som hörde till Gula villan.
I går förmiddag var det uthuset vid Bruna husets tur. Redan vid 11.00 var byggnaden krossad, då togs bilderna här intill.
Historisk brandgata
Nu ska resterna efter dessa två hus rensas bort, och sedan fattas bara det tredje uthuset, det som hörde till Billowska huset. Där pågår fortfarande invändig rivning, där man bland annat tar hand om en del asbest.
Sedan är den gamla brandgatan ett minne blott. Den har varit omhuldad eftersom det var enda kvarvarande brandgatan från Skellefteås ursprungliga stadsplan.
Den syntes tydligt om du kastade in en blick från E4 och österut, intill Åsellshusets gavel.
Se också: Så såg de rivna husen ut.
Det är kommunens fastighetsbolag Polaris som har beställt rivningarna. De har bråttom med de olika steg som måste till för det blivande byggandet i kvarteret Renen och Strömsör.
Detaljplanen är dock inte antagen, den är nu på granskning, och sista dagen att ha synpunkter är nu på lördag, den 14 januari.
Läsa mer? Här finns hela förslaget till detaljplan.
Än finns alltså ingen plan för det blivande parkeringshus som ska byggas på platsen.
Rivningslov är däremot beviljat för uthusen, och det är därför grävskoporna nu kan göra sitt jobb, trots att det framtida byggandet inte är helt klarlagt.
– Uthusen måste bort redan nu, så att de nya ägarna av Billowska huset ska kunna flytta det redan i februari, säger Fredrik Löfstedt, fastighetschef på Polaris.
– Huset ska dras på rullar till sin nya plats och det fungerar bäst om det är tjäle i marken.
Åsells till våren
Efter flytten av det rödvita Billowska huset, är det dags för rivningen av Åsellshuset. Det rivs under våren, och bygget av parkeringshus kan börja hösten 2017.
– Parkeringshuset kommer att ta ett drygt år att bygga, och det måste stå klart när bostäderna är klara, så att alla gästerna har någonstans att parkera sin bil.
Har kritiserats
Det har varit en del kritik mot det blivande parkeringshuset i yttranden om detaljplanen.
Det befaras att dess in- och utfarter kan blockera trafiken ibland, och då kan avgaserna intill E4 öka.
Är det inte riskabelt att börja innan ni vet om detaljplanen går igenom?
– Vi måste jobba som om den ska gå igenom. Även om den skulle stoppas tror vi att någon liknande plan skulle kunna antas, och därför är rivningarna vi nu gör inte i onödan, säger Fredrik Löfstedt.
Bakgrund: Här finns mer om kritiken mot parkeringshuset