Fullsatt när första linjen presenterades

Vägar, höjdskillnader och påverkan på fastigheter var fokus på första samrådet som hölls på tisdagskvällen i samlingslokalen i Övre Bäck.

Maria Erlandsson från Trafikverket inledde samrådet.

Maria Erlandsson från Trafikverket inledde samrådet.

Foto: Trafikverket

Övre Bäck2018-02-28 12:05
undefined
Maria Erlandsson från Trafikverket inledde samrådet.

Sträckan som presenterades sträckte sig från Ytterbyn i söder till Grandbodarna i norr, strax söder om Bureå – även kallad JP 05.

Norrbotniabanan: Nu planeras var spåret ska gå – blir 40 till 100 meter bred

Kvällens första presentation var fullsatt. De mest intresserade var på plats redan en halvtimme innan de öppnade dörrarna.

Besökarna fick veta att linjedragningen i princip var fastlagd, men att de har möjlighet att till viss del påverka dragningen av vägar som byggs och byggs om. För det som kommer att påverka fastigheter i det här området mest är, förutom själva banan, ersättningsvägar och servicevägar.

Planen: Ny station och bro – så ska Norrbotniabanan dras genom Skellefteå

– Vi försöker få så lite intrång som möjligt till en rimlig kostnad, sa Maria Erlandsson, projektledare för Norrbotniabanan vid Trafikverket.

Passagerna kommer att bli färre och det krävs servicevägar där personal kan ta sig fram till driftplatser året om.

Trångt i Bureå och problem med korsningar: ”Kan tvingas lösa in bostäder”

Många hänsyn

Tomas Gustafsson, uppdragsledare åt konsulten ÅF, förklarade varför man valt den linje man valt.

– Vi vill bygga en järnväg som är bättre än den backiga och kurviga stambanan. Tågen kör i 250 kilometer i timmen och det ska upplevas som om man kör på en raksträcka. Det får också vara en lutning på max en procent, sa han.

Norrbotniabanan: De kollar bästa linjen - ”ett äventyr”

Det innebär att man på vissa delar vill gå genom dalgångar istället för uppe på berg och åsar. Dessutom måste man ta hänsyn till grundvattenåsar – där vill man inte skära ned för djupt.

Man har även tagit hänsyn till miljö, bebyggelse, odlingslandskap, befintliga vägar, geotekniska förhållanden och riksintressen. Dessutom styr passagen genom Bureå dragningen.

Kan lösas in

Hans Stöckel, ansvarig för mark- och fastighetsfrågor, var också där för att svara på frågor. Han berättade att banan kräver minst 40 meter mark i bredd. Vid mötesplatser blir banan 60–70 meter bred.

Han gick igenom vem som kan få ersättning på grund av intrång från banan. Förutom fastighetsägare gäller det även servitutshavare och arrendatorer. Markintrång ersätts som minskning av fastighetsvärdet plus 25 procent. Inlösen av bostäder sker om banan innebär synnerligt men för fastigheten.

– Förhoppningsvis påverkar vi inga boenden längs den här sträckan, sa han.

Däremot kan boende påverkas av vägbyggen, att skiften klipps av och att banan blir en barriär.

Trafikverkets fokus just nu är ta reda på behovet av mark och titta på eventuella bulleråtgärder. Under sommaren blir det en del barmarksinventering. Sedan ska ett planförslag utformas. Under hösten kallas de närmast berörda till nya samrådsmöten där planen blir mer detaljerad.

Efter presentationen var det många som ville studera kartorna i detalj och ställa frågor. Familjen Nilsson Eriksson i Häggnäs var mycket intresserade av vilken inverkan banan skulle få på deras fastighet.

undefined
Ludvig Eriksson och Susanne Nilsson studerade kartan över linjen som går förbi deras hus.

– Den kommer att gå relativt nära. Vi är sista hushållet före Bureå. Jag är inte positiv men det är långt kvar till bygget, sa Susanne Nilsson.

Hon fick medhåll av dottern Frida Nilsson:

– Tåg som susar fram, det suddar ut lugnet och tryggheten. Vi har djur, hästar och getter. Det här skär av ridvägar och våra beten, sa hon.

Sonen Ludvig Eriksson var mer pragmatisk:

– Vi kan inte stoppa banan och vi har möjlighet att påverka en del kring anslutningsvägar. Det är viktigt att det blir bra. Jag tror inte det kommer att bullra så mycket. Det finns skog emellan, sa han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!