Att resa ger oss upplevelser, nya perspektiv och berikande möten.
Genom att resa kan vi upptäcka världen och nya sidor av oss själva.
Samtidigt oroas allt fler av de effekter som våra resor har på miljön och klimatet. Vi ser en växande trend där människor väljer bort flyget för att bidra till en bättre värld.
Vi är många skelleftebor som ser fram emot att kunna kliva på tåget och enkelt och miljövänligt nå andra städer i Sverige och Europa. Miljöpartiet de gröna har länge kämpat för Norrbotniabanan och nu när den rödgröna regeringen har återupptagit bygget, som stoppades av den borgerliga alliansen, närmar sig den dagen.
Men även om tåget kan och bör ersätta många flygresor har vi i Skellefteå långt till många andra städer. Flyget kommer att fortsätta efterfrågas för längre resor.
Av solidaritet med naturen, och de människor som kommer efter oss, vill vi i Miljöpartiet uppmuntra och underlätta de miljövänliga alternativen för resor. Då behöver kommuner, myndigheter, företag, organisationer och privatpersoner dra åt samma håll.
Skellefteås flygplats uppgift behöver inte begränsas till att jaga ökade vinster på miljöns bekostnad.
Alla insatser är viktiga. Även Skellefteås flygplats borde vara en del i det gröna samhällsbygget. Flygplatsen ägs av kommunen, och som bolag ska den givetvis skötas ekonomiskt ansvarsfullt, men det betyder inte att dess enda syfte ska vara att gå med vinst. Vi tycker att det viktigaste är att den bidrar till en positiv utveckling i samhället.
Den nya tekniken innebär många möjligheter och spelar en viktigt roll i det gröna samhällsbygget.
Miljöpartiet vill att kommunens flygplats ska hjälpa till med utvecklingen och marknadsintroduktionen av elflyg.
Flygplatsen bör också arbeta för att de bolag som trafikerar den använder moderna flygplan och så stor andel förnybart bränsle som möjligt. Utvecklingen av biobränsle innebär stora möjligheter för skogsnäringen i norra Sverige och är en viktig del i arbetet med att ställa om till fossilfria transporter.
Men även om skogen är förnybar är den inte obegränsad. Lika viktigt som teknikutveckling är att se över vår konsumtion och livsstil.
Vi kan inte ersätta all olja med biobränsle. Vi behöver även minska förbrukningen, bland annat genom att flyga mindre.
De andra partierna i kommunfullmäktige säger att de vill minska koldioxidutsläppen, samtidigt som flygplatsen ska arbeta för ökat flygande. Det rimmar illa med en hållbar utveckling.
Vi i Miljöpartiet vill lyfta perspektivet och tänka större.
I stället för att försöka locka fler till att flyga borde flygplatsen informera om flygets miljöpåverkan och underlätta för resenärer att klimatkompensera.
Genom samarbeten skulle man kunna underlätta för människor att resa hållbart.
Skellefteås flygplats uppgift behöver inte begränsas till att jaga ökade vinster på miljöns bekostnad.
I stället kan den vara en del i att bygga ett samhälle där det är lättare för oss alla att göra det som är solidariskt med naturen och de människor som kommer efter oss.
Fotnot: På tisdag i nästa vecka (24/9 2019) ska kommunfullmäktige debattera och klubba igenom ägardirektiven för Skellefteå City Airport.
Linnea Öhman (MP), ledamot Skellefteå kommunfullmäktige