Ombyggnaden skulle innebära att södra Kanalgatan får trafik i båda riktningar, medan norra Kanalgatan får park, gång- och cykelstråk, uteserveringar med mera.
Förslaget finns i den fördjupade översiktsplanen för Skellefteå centrum, som antogs av kommunfullmäktige i oktober 2016. I beslutet sade politikerna "Utformningen av Kanalgatan ska studeras ytterligare". Ett tecken på viss skepsis alltså.
– Det fanns en oro för trafiken, att den inte skulle flyta bra. Det måste vara en väl genomlyst fråga, säger kommunalrådet Maria Marklund (S).
Fördjupade översiktsplanen: Trafiklösningar i centrum het debattfrågaInte gått vidare
Men några fortsatta studier har inte gjorts.
– Eftersom det inte finns pengar i femårsplanen har vi inte satsat på utredning. Det löns inte utreda när vi inte ser att det finns resurser att bygga. Frågan är just nu lågprioriterad, säger Karin Degerfeldt, funktionschef på samhällsbyggnad, Skellefteå kommun.
I budgeten för 2019 som fullmäktige antog häromveckan fanns 25 miljoner för stadsutveckling. Det var hälften av vad som hade begärts.
Kommande år ser planen ut ungefär likadan. Det satsas 30 miljoner år 2020 och 2021, 45 miljoner 2022 och 50 miljoner år 2023. Äskandena om pengar var ungefär dubbelt så stora.
Annat kommer mellan
Kontot för stadsutveckling ska användas till att genomföra den fördjupade översiktsplanen. Men även annan exploatering kommer in, och sådant har det blivit mer av i takt med att staden växer.
Pengarna går till att dra vatten, avlopp, anpassa gator och cykelvägar med mera.
– Det stundar ju byggande i kvarteret Frigg och det ska satsas på Södra Lasarettsvägen inför centrumbro-bygget, säger Karin Degerfeldt som exempel.
Trafiken förändras
Ännu en orsak till att Kanalgatan-projektet dröjer är att annat byggande kommer att påverka trafiken.
– Vi kan inte bara strypa trafiken genom stan, det skulle ge ytterligare kaos, säger Lars Hedqvist som är planeringschef i kommun.
– En smalare Kanalgata kräver att vi får ny kapacitet på andra ställen. Där kommer centrumbron in, liksom den nya passagen under järnvägen till Lasarettsvägen, säger han.
– Vi hoppas ju också på flyttad E 4, vilket skulle påverka trafiken på Kanalgatan mycket, tillägger Karin Degerfeldt.
Byggtrafik
En tredje aspekt är den praktiska. Det är svårt att bygga om Kanalgatan när det pågår en massa annat i stan, i synnerhet kulturhusbygget.
– Nej, vi måste tänka på byggtrafiken också och göra det här i rätt ordning, säger kommunalrådet Maria Marklund.
Att nya busshållplatser är uppskjutet framgår av artikel här intill. Frågan är då vad som byggs strax framför kulturhuset.
– Någon form av ombyggnad måste vi göra där när kulturhuset står klart. Vi har två år på oss att planera för det. Men en stor ombyggnad blir svår när vi inte har planerat för resten av gatan, säger Karin Degerfeldt.
De tre skälen
Sammanfattningsvis har alltså projekt Kanalgatan skjutits fram av tre skäl:
1) Pengar prioriteras till annat.
2) Osäkerhet hur det blir med framtida trafik.
3) Kan inte göras samtidigt som kulturhusbygget.
– Ska projektet med Kanalgatan komma igång, så måste det få särskilda pengar och medvetet lyftas i prioritering. Annars ser jag små möjligheter att komma igång med någon etapp före 2023, avslutar Karin Degerfeldt.
Kommer Kanalgatan någonsin att byggas om?
– Ja, det tror jag, säger Maria Marklund.