Facket: "Det blir delade turer för lärarna"

Delade turer och lunchraster när ingen annan äter – facket på kulturskolan arbetar just nu med en kartläggning av arbetsmiljön bland lärarna.

Gunilla Vikström arbetar som lärare på kulturskolan, och är fackrepresentant för Lärarförbundet.

Gunilla Vikström arbetar som lärare på kulturskolan, och är fackrepresentant för Lärarförbundet.

Foto: Maria Wallin

Kultur och Nöje2019-03-06 06:15
undefined
Gunilla Vikström arbetar som lärare på kulturskolan, och är fackrepresentant för Lärarförbundet.
Kulturskolans köer växer: "En tuff utmaning för oss" Lärare: "Det känns som ett svek mot barnen" Fakta om kulturskolan Instrumentreparatören om kulturskolans framtid

Hela förra året, och speciellt hösten 2018, har inneburit många förändringar för kulturskolan. De nya riktlinjerna kring instrumentlektioner utanför timplanebunden tid, byte av förvaltning och många pensionsavgångar märks i lärarkåren, menar facket.

– Det har blivit lite av en ketchupeffekt, där alla stora förändringar skett samtidigt. Och det är olyckligt. Men det är viktigt att säga att det är väldigt olika bland lärarna hur de upplevt detta, vissa är nöjda med sin arbetsmiljö och jobbar på medan andra beskriver det som påfrestande, säger Gunilla Vikström, en av Lärarförbundets fackrepresentanter på kulturskolan.

En tydlig skillnad är att barnen inte längre får gå undan från lektionerna för att spela instrument. Det leder till betydligt fler delade turer för lärarna.

– Om vi tar mig som exempel: idag började jag 8.30 med att åka till Drängsmark, och min nästa instrumentlektion är 18. Det blir håltimmar, och en annan aspekt i det hela är att lärarnas lunchraster och raster blir när ingen annan har rast. Det kan bli en väldigt ensam situation, säger Gunilla Vikström.

Minskat samarbete

Konsekvenserna blir minskat samarbete med grundskolorna.

– Vi har tidigare haft många trevliga samarbeten, som sånguppträdanden och liknande, men det är svårare att genomföra nu. De blir färre, säger hon.

Även pensionsavgångarna påverkar.

– Det har blivit mer gruppundervisning, och mycket handlar om att täcka upp för de som slutat. Vi förstår att intentionerna med kulturskolans nya uppdrag är goda, men problemet blir när man inte tillför mer pengar.

Facket håller just nu på med ett kartläggningsarbete – samtliga lärare på kulturskolan har haft möjligheten att fylla i en enkät.

– Vi vill undersöka hur det blev efter de här förändringarna. Får du som lärare dina raster? Hur mycket delade turer måste du jobba? Sedan kommer vi utifrån svaren se hur vi ska gå vidare, säger Gunilla Vikström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!