Australiensiska Critical Metals Limited, som äger Critical Metals AB, startades 2016, är en inkubator för metall och mineralprojekt i Sverige. De strävar efter att bygga upp en portfölj av projekt. De har genomfört diamantborrningar på jakt efter litium i Varuträsk, men nu har de kommit längre i processen med ett annat projekt. Det handlar då om att starta en fabrik för återvinning av litiumjonbatterier.
Norran Affärsliv får tag på tag på företagets vd Damian Hicks i Australien där han precis tecknat ett exklusivt licensavtal för Skandinavien med företaget Neometals som utvecklat den teknik som ska användas i fabriken i Skelleftehamn. Critical Metals har ett nära samarbete med Neometals som är deras största huvudägare.
– Neometals ska nu uppföra en pilotanläggning i Montreal i Canada där tekniken kommer att finslipas. Den beräknas tas i drift i början av 2019. Sedan hoppas vi kunna starta den första anläggningen i full skala i Skellefteå, berättar Damian Hicks.
Arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen har redan inletts.
– Eftersom det här är en typ av anläggning som är ny för alla räknar vi med att det kan tid för myndigheterna att handlägga ärendet, säger Damian.
Han berättar att enligt den tidsplan som Critical Metals upprättat ska ett slutgiltigt beslut om investeringen tas i mitten av 2019.
– Under 2020 startar bygget som beräknas ta tolv månader och i mitten av 2021 räknar vi med att kunna inleda produktionen.
Själva investeringen går loss på cirka 4,5 miljoner Australiska dollar, vilket blir närmare 30 miljoner kronor.
– Det blir ingen jätteanläggning men den kan byggas ut. Vi räknar med att 10-15 personer kommer att jobba här, berättar Damian Hicks.
Han poängterar att närheten till Northvolts fabrik och till Rönnskärsverken är en viktig anledning till att man siktar på att placera fabriken i Skelleftehamn.
– Vi har inget formellt samarbete ännu. Men de känner naturligtvis till vad vi håller på med.
Närheten till hamnen är ett annat viktigt argument för placeringen.
Ett stort problem för återvinning av litiumjonbatterier är att olika företag använder olika processer vid framställningen av batterierna. Därför har det varit svårt att utveckla en kostnadseffektiv produktionsprocess när det gäller återvinningen.
– Den största fördelen med vår process är att den är mycket energieffektiv, säger Damian.
Även Nortvolt arbetar med att hitta en bra teknik för återvinning av litumjonbatterier och deras ambition är också att starta en fabrik, vilket företagets vd Peter Carlsson berättade om på konferensen ”The Future of Energy Festival” som genomfördes i Skellefteå i juni.
Sedan 2017 har Northvolt samarbetat med Chalmers tekniska högskola i Göteborg för att utveckla teknik som kan användas för storskalig återvinning av litumjonbatterier.
Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson bekräftar att kommunen för en dialog med Critical Metals om en etablering på Näsudden.
– Det handlar då om en industritomt som ligger alldeles i närheten av Railcare. Totalt kommer industriområdet att bli cirka 60 hektar. Berget som finns här kommer då att sprängas ner, berättar Bengt Ivansson.
Kommunen håller för fullt på med att ta fram ny detaljplan för det nya industriområdet.
Critical Metals har också under 2017 genomfört diamatborrningar i Varuträsk.
– Vi kommer att fortsätta med undersökningarna i området. Det är inte lätt att lokalisera litium så det behövs mer borrning i Varuträsk, säger Amanda Scott geolog vid Critical Metals
Critical Metals letar också efter andra kritiska mineraler i Norden. Bland annat har de en intressant fyndigheter av vanadin i Finland, närmare bestämt i Soidinvaara.
Critical Metals siktar på att genomföra en notering i år på ASX som är den största börsen i Australie