Eleverna: ”Tror inte att alla är medvetna om hur dåligt vi mår”

Upplevelsen av stress och dåligt mående bland Skellefteås gymnasieelever har ökat de senaste åren. ”Vi har helt sjuka stressnivåer”, säger Elsa Lysatchova.

Foto: Foto: Lina Andersson

Not Found2016-11-09 08:00

Som en del i psykeveckan fick årskurs 1 och 2 på Baldergymnasiet, Anderstorpsgymnasiet och Naturbruksgymnasiet höra föreläsaren och läraren Ann-Charlott Pavval berätta om sin tuffa uppväxt i ett missbrukarhem och de strategier hon använder sig av för att må bra i livet.

Hanna Marklund, Alva Grundström, Anna Viklund, Tova Linder Nordberg och Elsa Lysatchova är 17 år gamla och går i tvåan på Baldergymnasiet. Tjejerna upplever mycket stress i vardagen som gör att de ibland mår dåligt. Balansen att göra bra från sig i skolan och samtidigt ha en bra fritid är inte lätt att få ihop.

– Vi har helt sjuka stressnivåer och jag tror inte att alla är medvetna om hur dåligt vi mår, säger Elsa Lysatchova.

– Sedan har ju samhället inställningen att ”ryck upp dig”. Men man måste kunna vara öppen med det utan att det tolkas som att man tycker synd om sig själv, tillägger Anna Viklund.

Hon berättar att hon ofta är uppe i varv på kvällarna och har svårt att somna. Flera av de andra tjejerna har också sömnproblem.

– Jag tänker på grejer som jag borde ha gjort och så börjar jag kolla sociala medier och tänker att ”den där personen verkar ha det jättebra”.

Hanna Marklund säger:

– Man märker nog inte alltid att man tänker negativt och då blir det inte att man stannar upp och tänker efter varför.

Elsa Lysatchova säger att hon tycker eleverna generellt får alldeles för lite uppmuntran.

– Jag tycker man fick mycket uppmuntran i grundskolan och nu skulle man också behöva det, från alla i sin omgivning. Man blir nämligen aldrig nöjd med det man gör och tar det bara till en högre nivå hela tiden, säger hon.

Alva Grundström tycker det var nyttigt att få lyssna på Ann-Charlott Pavval.

– Allt går på autopilot ibland och det var skönt att få en påminnelse om saker som egentligen är så självklara. Det är viktigt att stanna upp och tänka att det finns viktigare saker än skolan. Vi skulle ha fått en sådan föreläsning varje vecka, säger hon.

I undersökningar som skolorna gjorde efter att drogvaneundersökningar visat på ökad stress, framkom det att det som är viktigast för eleverna och får dem att må bra är familj och vänner.

Nu har tjejerna precis kommit tillbaka från höstlovet, men känner sig ändå inte särskilt utvilade.

– Fastän jag hade lov så kände jag mig stressad för jag visste vad som skulle komma. Jag tycker det är en ständig stress, säger Alva Grundström.

Hur gör ni för att minska stressen?

– Ibland tänker jag att ”nu neggar jag så mycket att nu måste jag komma på nåt bra” och då försöker jag tänka på småsaker under dagen som varit bra, säger Tova Linder-Nordberg.

Elsa Lysatchova har flera knep för att få ordning på tankarna.

– Jag städar och då får jag ordning på saker och vet vad jag ska börja med. När jag sitter på bussen hem så skriver jag listor på det jag ska göra och de tre sista grejerna på listan spelar det ingen roll om de inte blir av, säger hon och fortsätter:

– Då vet man vad man har att göra. Den största stressen är ju egentligen när man inte vet man ska göra.

Alva Grundström ringer till sina föräldrar när det det blir för mycket.

– De är uppmuntrande och säger till exempel att jag ska ta mig tid och gå en promenad. Det är viktigt att man får en påminnelse om sådana saker när man inte kan prioritera själv, säger hon.

Bra idé

Elevhälsan på Balder-, Naturbruks- och Anderstorpsgymnasiet blev inblandade i psykeveckan när arrangörerna hörde av sig och undrade om skolorna ville delta.

– De har inte riktigt nått den här gruppen tidigare och eftersom vi jobbar förebyggande med de här frågorna tyckte vi det var en bra idé, säger Viktoria Holmström på elevhälsan.

Psykeveckans fokus ligger på psykisk ohälsa, psykiska sjukdomar och psykiska funktionshinder och deras konsekvenser.

– Ämnena är viktiga, och ska ta plats i debatten för att motverka fördomar, men vi ville ge eleverna något positivt, något som ger hopp.

Enligt drogvaneundersökningar har elevernas upplevelse av stress och dåligt mående ökat.

– De kan känna stor stress, oro, ångest och ha sömnsvårigheter. Men om de har samma tankesätt så kan de inte göra någon förändring, säger hon.

Lisa Lundqvist på elevhälsan tillägger:

– Det gäller att ta fasta på vad som är viktigt i livet och bygga vidare på sina styrkor.

I övrigt så görs redan en del för elevernas mående. Gymnasieskolorna har temadagar varje läsår med teman som mående och relationer i samarbete med skolkyrkan och en framtidsmässa i samarbete med kommunen, Arbetsförmedlingen och Campus.

– I ettan erbjuds alla elever ett hälsosamtal där vi fångar upp eventuella problem. Då kan vi också slussa dem vidare, kanske till en kurator, säger Helen Granström vid elevhälsan.

Både Balder- och Anderstorpsgymnasiet håller dessutom på att införa stressgrupper som ska hjälpa eleverna hantera sin vardagliga stress.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!