Under en vecka har eleverna i klass 4 b på Lejonströmsskolan gjort en lista på 35 handfasta punkter. De innehåller allt mellan himmel och jord, för allt och alla som finns däremellan - människor, djur och natur.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Det började med att Skellefteå kommuns energipedagog besökte Lejonströmsskolan. Sedan gav eleverna i 4 b sig själva läxan: formulera goda, miljö- och klimatsmarta tips.
– Det var jag som kom på läxan, säger Tyra Olsson.
Calle Bodin utvecklade konceptet.
– Jag ville att vi skulle skicka in våra tips till Norran, säger han.
Men hela klassen var med på tåget. Nu har det blivit en konkret och handfast planetskötartipslista av och med klass 4 b på Lejonströmsskolan.
Och eleverna lever själva som de lär.
– De har skrivit sina miljötips på skolans kladdpapper och även använt baksidorna, säger klassläraren Stina Stenmark.
– Jag har skrivit kort eftersom jag vill spara på planetens resurser, förklarar Ruben Åkerström och ett par av hans klasskompisar intygar att de tänkt på precis samma sätt.
Eleverna säger också att de anammat tanken på att ingen kan göra allt, men att alla kan göra något.
– Jag tänker också miljösmart hemma eftersom jag brukar släcka lampor som står på i onödan, säger Calle Bodin.
Trion har också tagit kontakt med skolans rektor i en fråga de tycker är viktig.
– Lamporna i gatlysena ute på skolgården är tända hela dagen och det fyller ju ingen funktion, menar Tyra Olsson och får medhåll av sina klasskamrater.
Nu menar eleverna att de borde släckas dagtid för att spara energi.
Hur gick det med läxan om att eleverna i klassen skulle skriva varsitt klimatsmart tips?
– Alla har gjort läxan och kommit med fler än ett tips var, säger Ida Nyström.
– Det är precis det här initiativet jag vill se och det känns bra att kunna bygga undervisning utifrån elevernas intresse. Sedan kan vi också ta det här vidare i undervisningen, säger Stina Stenmark.
Lamporna i gatlysena ute på skolgården är tända hela dagen och det fyller ju ingen funktion.