Eleverna kläckte idén – en planetskötartipslista: ”Nu vill vi sprida budskapet”

Eleverna gav sig själva uppdraget. Att göra en planetskötartipslista. Nu vill de sprida budskapet: ”Vi vill göra det till en vana att tänka miljösmart”, säger Ida Nyström.

Klassen. Alla elever har varit aktiva för att ta fram listan på klimatsmarta tips. Foto: Karin Israelsson.

Klassen. Alla elever har varit aktiva för att ta fram listan på klimatsmarta tips. Foto: Karin Israelsson.

Foto: Foto: Karin Israelsson.

Skola och utbildning2017-11-22 13:08

Under en vecka har eleverna i klass 4 b på Lejonströmsskolan gjort en lista på 35 handfasta punkter. De innehåller allt mellan himmel och jord, för allt och alla som finns däremellan - människor, djur och natur.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Det började med att Skellefteå kommuns energipedagog besökte Lejonströmsskolan. Sedan gav eleverna i 4 b sig själva läxan: formulera goda, miljö- och klimatsmarta tips.

– Det var jag som kom på läxan, säger Tyra Olsson.

Calle Bodin utvecklade konceptet.

– Jag ville att vi skulle skicka in våra tips till Norran, säger han.

Men hela klassen var med på tåget. Nu har det blivit en konkret och handfast planetskötartipslista av och med klass 4 b på Lejonströmsskolan.

Och eleverna lever själva som de lär.

– De har skrivit sina miljötips på skolans kladdpapper och även använt baksidorna, säger klassläraren Stina Stenmark.

– Jag har skrivit kort eftersom jag vill spara på planetens resurser, förklarar Ruben Åkerström och ett par av hans klasskompisar intygar att de tänkt på precis samma sätt.

Eleverna säger också att de anammat tanken på att ingen kan göra allt, men att alla kan göra något.

– Jag tänker också miljösmart hemma eftersom jag brukar släcka lampor som står på i onödan, säger Calle Bodin.

Trion har också tagit kontakt med skolans rektor i en fråga de tycker är viktig.

– Lamporna i gatlysena ute på skolgården är tända hela dagen och det fyller ju ingen funktion, menar Tyra Olsson och får medhåll av sina klasskamrater.

Nu menar eleverna att de borde släckas dagtid för att spara energi.

Hur gick det med läxan om att eleverna i klassen skulle skriva varsitt klimatsmart tips?

– Alla har gjort läxan och kommit med fler än ett tips var, säger Ida Nyström.

– Det är precis det här initiativet jag vill se och det känns bra att kunna bygga undervisning utifrån elevernas intresse. Sedan kan vi också ta det här vidare i undervisningen, säger Stina Stenmark.

Lamporna i gatlysena ute på skolgården är tända hela dagen och det fyller ju ingen funktion.

undefined
Miljöengagerade. 4 b på Lejonströmsskolan har skrivit ner en så kallad planetskötartipslista. Alla elever har bidragit. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Trio som startade. Ida Nyström, Tyra Olsson och Calle Bodin var de som kläckte idén om läxan och att sprida budskapet. Sedan hakade hela klassen på. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Klassen. Alla elever har varit aktiva för att ta fram listan på klimatsmarta tips. Foto: Karin Israelsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!