Journalisterna blir färre och fler områden blir utan bevakning. Samtidigt blir myndigheternas kommunikatörer fler.
Journalisterna allt färre – och kommunikatörerna blir flerVarför finns ett ökat behov av kommunikatörer?
Det finns inga motsättningar mellan journalister och att det finns kommunikatörer vid kommunerna.
– Vi har ett annat uppdrag nu. Samhället har förändrats helt och hållet. Samtidigt har förväntningarna på vad vi ska informera om, och hur vi ska jobba för att berätta om vår plats förändrats, exempelvis när vi jobbar med etableringar. Vi har också helt andra sätt att göra våra invånardialoger på, säger Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson.
Hon anser dock inte att kommunen har ökat antalet kommunikatörer nämnvärt de senaste åren. Det anser inte heller Kent Ehliasson, regiondirektör.
– För oss handlar det om att säkerställa kommunikation, både med media och med invånare. Jag har svårt att se någon självklar koppling mellan färre journalister och fler kommunikatörer, säger han.
Kent Ehliasson anser inte att han har varit i sin position länge nog för att uttala sig om nyhetsbevakningen påverkats av att journalisterna blir färre. Men Kristina Sundin Jonsson ser allvarligt på den utvecklingen.
– Här behöver vi jobba tillsammans. Det finns inga motsättningar mellan journalister och att det finns kommunikatörer vid kommunerna. Vi har olika uppdrag.
Upplever du att nyhetsbevakningen har förändrats?
– Egentligen inte. Vi är tacksamma när ni gör granskande journalistik. Den delen tycker jag att ni har utvecklat under de senaste åren. Vilket är positivt.
Forskaren om utvecklingen: ”Det är ett stort demokratiproblem”Hur möter ni utvecklingen med färre journalister?
– Vi ska ge journalister den service de behöver för att kunna göra sitt jobb. Vi försöker inte komplettera media, vi försöker informera om vår verksamhet, säger Kristina Sundin Jonsson.
– Det viktiga för oss måste vara att vi är en bra myndighet som följer rutiner och har tillräckligt bra riktlinjer och kontrollsystem. Vår verksamhet ska ju fungera oberoende av media, säger Kent Ehliasson.
Skilda uppdrag
Både kommunen och regionen skickar information till medborgarna i olika kanaler. Ibland påminner informationen om artiklar och är skrivna på ett journalistiskt sätt. Många tar del av nyheter via sociala medier och det kan vara svårt att veta vem avsändaren är.
Ser ni några risker med att det inte är journalistik, men kan uppfattas som journalistik?
– Vi är noga med avsändare. Vi är noga med att berätta vilket uppdrag vi har. Däremot behöver vi prata om det här i kommunen, skillnaden mellan vårt uppdrag och ert uppdrag. Och varför båda behövs, säger Kristina Sundin Jonsson.
– Min förhoppning är att medborgarna förstår att om ett utskick kommer från oss, då är vi avsändare. Jag tror att medborgarna förstår vilken roll vi har, säger Kent Ehliasson.