”Det finns en plan som vi följer upp”

Ejja Häman-Aktell, äldreomsorgschef, säger att hon är medveten om problemen och att det finns en åtgärdsplan.

Ejja Häman-Aktell, äldreomsorgschef.

Ejja Häman-Aktell, äldreomsorgschef.

Foto: Ejja Häman-Aktell, äldreomsorgschef.

Not Found2014-11-27 20:00

Hon kan inte uttala sig om den enskilda äldre, men berättar att när liknande problem uppstår, vilket enligt henne är ytterst ovanligt, så träffar man alltid personalen fortlöpande.

– Utifrån varje äldre görs en genomförandeplan i samarbete med personal och anhöriga. Den ska syfta till att den äldres behov av trygghet och säkerhet uppfylls, men också till att personalen får en trygg arbetsmiljö.

Har ni inte misslyckats med det utifrån vad personalen berättar?

– Vi försöker alltid stötta personalen, och därför blir jag så ledsen när de istället vänder sig till er, media.

Ligger problemet hos personalen, menar du?

– Jag tycker att vi har en professionell personal, och jag vill understryka att när ett stort missnöje uppstår finns det naturligtvis en orsak. Men vi finns där för att stötta dem i denna situation. I vårt uppdrag ingår också att se till deras arbetsmiljö.

Finns några lex Sarah-anmälningar här, som kan tyda på att personalen begått misstag?

– Inte mig veterligen, säger Ejja Häman-Aktell.

undefined
Ejja Häman-Aktell, äldreomsorgschef.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om