Dessa byar förlorar sin busstrafik

Här nedan räknar vi upp de byar med omnejd som riskerar att förlora sin buss. Det handlar om bussar som går i linjetrafik, men har som främsta uppgift att köra skolbarn.

Kartan visar var huvudstråk och matarlinjer föreslås i landsbygdstrafiken. Byar som ligger utanför får ingen busstrafik alls för allmänheten. Färgerna betyder inget särskilt. Mellan Bureå och Skellefteå finns egentligen två parallella stråk, eftersom det blir trafik även via Yttervik/Innervik. Allt är ännu ett förslag och är inte beslutat.

Kartan visar var huvudstråk och matarlinjer föreslås i landsbygdstrafiken. Byar som ligger utanför får ingen busstrafik alls för allmänheten. Färgerna betyder inget särskilt. Mellan Bureå och Skellefteå finns egentligen två parallella stråk, eftersom det blir trafik även via Yttervik/Innervik. Allt är ännu ett förslag och är inte beslutat.

Foto: Norran

Skellefteå2018-04-24 06:15

Den ort dit bussarna går är där skolan finns, det kan vara Bureå, Lövånger, Burträsk, Jörn eller Skellefteå.

Tiderna är helt anpassade till skolan, så ofta handlar det om bara en tur per dag i vardera riktning.

Här är byarna som förlorar

Degerträsk, Stavaträsk och Österjörn (linje 201).

Hebbersliden, Bergnäs (linje 204)

Strömfors, Svanfors, Svanström (linje 205).

Uttersjöbäcken, Nedre Bäck, Burvik (linje 222)

Krångfors (linje 218).

Ålund, Gagsmark, Källbomark, Renholmen (linje 210, 213)

Ragvaldsträsk, Gummark, Gärdsmark, Kroksjön (linje 219).

Liden, Varuträsk by, Lövlund, Stensvedjan mm (linje 224).

Mjödvattnet, Tjärn, Bursiljum, Kvarnriset (linje 226 och 228).

Kalvträsk, Storbrännan, (linje 231).

Brönstjärn, Ljusvattnet, (linje 232 och 233).

Vebomark, Vallen, Svarttjärn, Holmsvattnet, Falmark (linje 236).

Mårtensboda, Vebomark, Ytterbyn, Lövvattnet (linje 237).

Det finns också byar där bussen slutar gå in i byns centrum, men man kan gå/cykla ut till en större väg. Det gäller exempelvis för Tåme, Båtvik, Östanbäck, Varuträsk, Västra Hjoggböle, Bjurfors (Burträsk).

Politikerna bestämmer

Enligt grundförslaget till kommunfullmäktige ska allmänhet inte ha möjlighet att åka med dessa skolbussar. Orsaken är att man då måste hålla en formell tidtabell, och ha biljettautomater i bussen.

Resenärerna måste också ha full koll på när det är lovdag eller friluftsdag, eftersom bussen inte går sådana dagar.

- Men det är givetvis möjligt att bestämma att allmänhet får åka med i mån av plats, det är nu upp till politikerna. Det finns kommuner som har en sådan lösning, säger Petra Bassioukas Hanseklint, som är kommunens utredare.

De får bättre förbindelser

Byar på landet som enligt förslaget får bättre förbindelser är de som ligger vid huvudstråken.

Stråken går exempelvis längs de två vägarna mellan Burträsk och Skellefteå, vilket gynnar Bodbysund, Hjoggböle, Långviken samt Södra Åbyn, Järnvtjärn, Skråmträsk.

Även vägarna från Skellefteå till Boliden, Medle, Örviken är huvudstråk och ger då bättre förbindelser till byarna Myckle, Södra Tuvan, Stackgrönnan.

Dessutom är förstås E4 ett huvudstråk. Bureå kommer att få fler turer än i dag, och vissa av dem kommer att gå genom Yttervik, Innervik, Tjärn.

undefined
Kartan visar var huvudstråk och matarlinjer föreslås i landsbygdstrafiken. Byar som ligger utanför får ingen busstrafik alls för allmänheten. Färgerna betyder inget särskilt. Mellan Bureå och Skellefteå finns egentligen två parallella stråk, eftersom det blir trafik även via Yttervik/Innervik. Allt är ännu ett förslag och är inte beslutat.

Det finns också matarlinjer som kommer att gynna vissa byar:

En matarlinje går från Bygdsiljum till Burträsk via Kvarnbyn, Västanträsk, Innansjön.

En matarlinje går från Fällfors via Norrlångträsk, Storkågeträsk, Sandfors, Kusmark, Ersmark och till Kåge.

Två korta matarlinjer går Ostvik-Frostkåge samt Drängsmark-Frostkåge.

Ännu en matarlinje är Jörn - Boliden.

Skellefteå stad

Även i Skellefteås lokaltrafik blir det förändringar. Läs mer om det i nedanstående artikel.

Byar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på Morön
Förändringen

Syftet med förändringen är att förbättra busstrafiken där det bor mera folk. Fler ska få möjlighet att arbetspendla.

Huvudstråken samt Skellefteås lokaltrafik får tätare mellan bussturerna.

Enligt konsulten som gjort förslaget ska bussresandet öka med 15-20 procent.

Om det görs neddragningar i trafiken på somrarna kommer den nya trafiken att kosta lika mycket som dagens; cirka 99 miljoner per år.

Om man kör samma tider även på sommaren (vilket är huvudförslaget) blir busstrafiken dyrare, cirka 106 miljoner.

Den föreslås genomföras hösten 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!