Den här veckan bjöd Trafikverket in till så kallade samrådsmöten, vilket vi har kunnat läsa om i Norran. Där presenterades förslag till en järnvägslinje genom Skellefteå kommun.
Att intresset skulle vara stort kom inte som någon överraskning. Bygget av Norrbotniabanan är något som har präglat vår region under väldigt många år. En kustnära järnväg som skulle sträcka sig ända in i Finland har det talats om sedan början av 1900-talet.
Men tyvärr är infrastruktursatsningar i norra Sverige inte något man vinner många röster på. Då kan det vara mer opportunt att istället föreslå höghastighetståg i södra Sverige.
Våra lokala politiker har här en delikat balansgång att göra. Att få de tveksamma partikamraterna på riksplanet med på tåget (om ni ursäktar uttrycket).
Än så länge har spaden inte satts i jorden, trots att den socialdemokratiska regeringen har lovat att så skulle göras under denna mandatperiod. ”Jag har lovat att Norrbotniabanan ska påbörjas under den här mandatperioden och då blir det så”, sade Stefan Löfven till TT när han var på besök i Skellefteå förra veckan. Men den här mandatperiod är över den 9 september i år. Det finns alltså inte mycket tid kvar att spela på för den som vill undvika en svekdebatt i kommande valrörelse.
Men tyvärr är infrastruktursatsningar i norra Sverige inte något man vinner många röster på.
Norran har på nyhetsplats tidigare varit en aktiv part i kampanjen för ett byggande av Norrbotniabanan. Ett relativt ovanligt grepp av en dagstidning, att så aktivt ta ställning i en politisk fråga. Norran följer naturligtvis fortfarande utvecklingen av Norrbotniabanebygget med intresse, även om jag i dagsläget väljer att hålla redaktionen på avstånd från ett aktivt kampanjande.
För det är viktigt att denna järnvägssträckning blir verklighet. Om inte annat eftersom järnvägen skulle vidga arbetsmarknadsregionen kring orterna längs Västerbottenskusten. Att kunna pendla mellan Skellefteå och Umeå på 45 minuter skulle innebära helt nya möjligheter för våra företag och universitet.
Men det är också viktigt för godstrafiken, som då kan använda sig av järnväg istället för väg. Om inte annat nu när Europas största batterifabrik planeras att byggas i Skellefteå. En vinst både för miljön och för den lokala industrin alltså.
Under våren har regeringen aviserat att de tänker komma med ett svar på det förslag till infrastrukturplan som Trafikverket lade fram förra året. En plan där byggandet av en första delsträcka, mellan Umeå och Skellefteå, finns med.
Jag utgår från att regeringen inte är av en annan uppfattning än Trafikverket i den frågan.