Debatt: Oturen har kommit ända till Vilhelmina

Debatt. Det som nu händer i Vilhelmina är ett enormt problem. Det begränsar människor i deras vardag, och gör det svårare att bo på landsbygden, när risken finns att man blir insnöad och inte tar sig till jobbet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Not Found2018-06-11 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Kortfattat kan man säga att Trafikverkets regler, nu när kontrollen för tidshållning skärpts, i princip innebär att ingen längre vill röja snö på mindre vägar.

Ersättningen är låg, samtidigt som risken att köra fast, och bli försenad, är desto större.

Följden blir att priserna stiger och vägföreningar får svårt att finansiera snöröjningen. Trots att man egentligen redan betalt för det via skatten.

Det som nu händer i Vilhelmina är ett enormt problem. Det begränsar människor i deras vardag, och gör det svårare att bo på landsbygden, när risken finns att man blir insnöad och inte tar sig till jobbet. Dessutom är det direkt farligt när polis, ambulans, brandkår eller hemtjänst inte tar sig fram för att hjälpa personer som behöver hjälp.

Situationen är faktiskt ovärdig ett land som beskattar sin befolkning så hårt som Sverige gör.

Extra mycket sticker det i ögonen när infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med en mikrofon under näsan dristar sig till att säga att han ”inte accepterar det här.”

Tillåt mig vara lite oförskämd: Infrastrukturministern snackar strunt.

Tillåt mig vara lite oförskämd: Infrastrukturministern snackar strunt.

Det som inträffat i Vilhelmina har även inträffat i Robertsfors och i en lång rad andra kommuner. Faktum är att det diskuterats sedan februari 2017. Det har alltså pågått i två vintrar. Vilket Socialdemokraterna varit smärtsamt medvetna om eftersom jag vid upprepade tillfällen lyft frågan i debatter och i riksdagen.

Utan någon som helst respons.

Faktum är att infrastrukturministern så sent som i våras påstod att problemet i princip inte existerade eftersom det fanns en handlingsplan. Detta var dock information som Riksförbundet Enskilda Vägar, REV, överhuvudtaget inte kände till.

Socialdemokraterna har inte lyft ett finger på snart två år för att lösa problemet, och i motsats till vad Tomas Eneroth påstår accepterat det fullt ut.

Det är helt enkelt bluff.

När Socialdemokraterna väl beslutade sig för att utvärdera snöröjningen för vintern skriver man i klartext att utvärderingen berör ”de statliga vägarna och järnvägarna under den gångna vintern.” Man har alltså inte ens tänkt tanken på att titta på snöröjningen av de enskilda vägarna. Trots att problematiken varit välkänd mycket länge.

Tyvärr är Socialdemokraterna, partiet som inför specifika avståndsskatter, som skadar norra Sverige extra mycket, bara intresserade av Västerbotten när det är valår.

De senaste två åren har man bevisligen inte brytt sig.

Tack och lov är det ett val innan det börjar snöa igen.

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot från Västerbottens län

Läs mer om