Byar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på Morön

Många bybor förlorar möjligheten att ta buss till stan. Men i Skellefteå stad samt några större samhällen blir förbindelserna bättre. Det blir effekten av den nya kollektivtrafik som nu är på väg att beslutas.

Så här föreslås det bli när fyra tidigare linjer minskas till tre i Skellefteås stadstrafik.

Så här föreslås det bli när fyra tidigare linjer minskas till tre i Skellefteås stadstrafik.

Foto: Illustration: Ramböll

Skellefteå2018-03-20 10:25
undefined
Så här föreslås det bli när fyra tidigare linjer minskas till tre i Skellefteås stadstrafik.

Tekniska nämnden sade ja till förslaget vid måndagens möte. Det ska nu vidare och ytterst är det kommunfullmäktige som bestämmer.

Förslaget innebär att skolbussar ska sluta ta upp ”vanliga passagerare”. Många byar förlorar då sin kollektivtrafik.

– Många av dessa linjer har haft alldeles för få betalade privatpersoner för att det ska vara rimligt att behålla turerna, säger trafikplanerare Petra Bassioukas Hanseklint på Skellefteå kommun.

Kör efter skolans beställning

- Bussarna har många gånger körts tomma, till exempel på friluftsdagar eller när elever är sjuka eller lediga. Nu föreslås att skolskjutsarna bryts ut från linjetrafiken. De ska bli ett rent beställningsuppdrag från skolan, och kan därmed anpassas efter var eleverna bor, och vilka tider skolan vill ha.

– Om barnet som bor sist på linjen exempelvis är sjukt så kan chauffören vända när övriga elever blivit avsläppta. Tidigare har föraren tvingats köra hela linjen ändå, så det har ibland gått tomma bussar, vilket man nu kan undvika.

Krafterna samlas istället där det bor mycket folk. I Skellefteå stad ska bussarna gå var 15:e minut från 08.00 till 17.00. Övrig tid blir det varje halvtimme.

"Det har varit för få betalande privatpersoner för att det ska vara rimligt att behålla turerna"

Det föreslås vara samma tidtabell året om, alltså ingen minskning på sommaren.

På helgerna blir det ungefär hälften så många turer som på veckorna.

En stadslinje tas bort

Det föreslås bli tre linjer i Skellefteå istället för fyra. Den som försvinner har gått genom Morön samt upp till Moröhöjden.

– Nu kommer en linje att gå längs Torsgatan och en längs Järnvägsleden och man måste gå till någon av dem om man bor på Morön, säger Petra.

I förslaget ska linjerna också gå lite rakare än idag.

– Trafikverket har en tumregel om max 400 meters gångväg i stadstrafik, och det strävar vi efter. Den som drabbas av längre gångavstånd kan istället glädja sig över fler turer och snabbare resa.

När det gäller Bergsbyn säger hon att det fortfarande är oklart hur turerna ska gå.

Prioriterade orter

Till/från några befolkningstäta samhällen blir det tätare busstrafik, det är stråken till Burträsk, Bureå, Kusmark, Byske, Boliden, Medle och Örviken.

Följande orter är dessutom utvalda för matartrafik: Bygdsiljum, Ostvik-Drängsmark, Fällfors.

Länstrafiken fortsätter att trafikera de länsövergripande linjerna, vilket innebär att Lövånger, Jörn och andra orter längs färdvägarna får stopp från dessa bussar.

Sju miljoner extra

Den nya kollektivtrafiken är tänkt att införas när skolan startar hösten 2019.

Kostnaderna för kommunen väntas öka med sju miljoner, från dagens 99 miljoner till 106 miljoner.

– Ökningen beror främst på fler turer i Skellefteå stadstrafik samt att trafiken inte dras ner på sommaren. Skulle politikerna vilja fortsätta med särskilda sommartidtabeller så blir skillnaden mindre, säger Petra Bassioukas Hanseklint.

Internt måste man föra över pengar i budget från kommunledningskontoret till skolförvaltningen.

Det nya systemet väntas ge 20 procent fler resenärer i lokaltrafiken och 15 procent mer i regiontrafiken. Främst är det arbetspendlingen som man hoppas ska öka.

Snabbheten viktigast

Ola Burström, ordförande i tekniska nämnden, säger att det är beklagligt att landsbygden delvis drabbas. Men han försvarar att resurserna ska sättas in där de gör mest nytta för miljön.

- Vi måste sikta på pendlingstrafiken, och göra den så attraktiv att den slår ut bilen. Då är tiden den viktigaste faktorn, och det är bra att man nu rätar ut linjerna och inte åker in i varje kvarter.

Han poängterar att det nu ska göras en särskild utredning kring skoltrafiken.

- Kanske går det göra någon lösning så att allmänheten får åka med i skolbussarna om byn inte har några andra förbindelser alls. Men det får nu den utredningen titta på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!