Efter Mark- och miljödomstolen avslagit överklagan är det fritt fram för Skellefteå kommun att bygga centrumbron. Nu har vi möjligheter att undanröja tidigare hinder och få en nödvändig och fungerande trafiklösning för centrala Skellefteå.
Första steget är att ta bort vattenverket Abborren för att få en bredare väganslutning vid norra brofästet.
Ändra stadsplanen så att Norra och Södra Lasarettsvägen förenas genom att riva gymnastiksalen som står mellan Balderskolan och Tjärhovsgatan.
Det ger plats för en bred gata eller ”boulevard” ner mot centrumbron och en stor rondell vid korsningen Kanalgatan/Norra Lasarettsvägen som smidigt kan hantera trafiken från alla större gator i alla vädersträck.
Den nya bron löser problemet med att förena norra och södra sidans vägar/transportleder.
Centrumbron är viktig för den växande staden. Frågan om läget av bron har stötts och blötts i åratal och med bra och mindre bra förslag till lösningar.
Det här förslaget är säkert inte nytt, men enligt mig, det enda vettiga alternativet som kan genomföras på ett bra och skonsamt sätt. Med ändrade ståndpunkter från tidigare beslut kan förslaget bli bättre mottaget av de som tidigare varit avvisande till brons placering. ”Med bra argument kan man ändra sig.”
Ringleden, som ingår i kommunens vägplanering med bro via Mobacken/Lund och med anslutning i Tjärn, knyter ihop vägar på norra och södra sidan älven blir nödvändig i framtiden. Den får sitt största värde när stadens bebyggelse växer men löser inte dagens akuta problem i innerstaden.
Även den planerade nya sträckningen av E 4, med bro över älven till Tjärn, får en begränsad betydelse för centrala stadens trafikflöde. Parkbron kan vi inte i framtiden räkna med för biltrafik, ej heller Lejonströmsbron.
Bygg därför centrumbron med det snaraste. Vi kan inte bara stå vid trafikljusen och andas in avgaser vid Viktoriabron, staden enda riktiga bro.
Martin F