Norran har tidigare skrivit om bristen på chaufförer hos Skellefteå taxi. Flera utbildningar under 2018 skedde löpande, som ett försök till att rekrytera fler. Men avhoppen har varit många och personalbristen är fortfarande ett faktum.
– Vi skulle enkelt kunna erbjuda minst tio personer en heltidstjänst för att klara trafiken. Detta tillsammans med trafikkaoset på eftermiddagarna är en stor del av problemet, säger Lars Åberg.
Varför avhoppen är så många har han svårt att hitta en förklaring till. Han menar att det är svårt att rekrytera folk i alla branscher i Sverige och att detta inte är något unikt för Skellefteå taxi.
– En orsak skulle till exempel kunna vara att de inte klarar den formella delen i utbildningen. Sedan sker det en del rörlighet utöver detta. Folk hittar andra jobb som passar bättre med tider och så vidare.
Det krävs nya krafttag för att åtgärda problematiken med rekryteringen. Som ett första steg kommer bolaget anställa en person som ansvarar för utbildning, rekrytering och personalfrågor på heltid.
Tuffa villkor
Branschens tuffa villkor med provisionsbaserad lön stressar många chaufförer, men Lars Åberg tror inte att det har med personalbristen att göra.
– Många tycker det är bra att kunna påverka sin egen ekonomi, medan vissa så klart kan tycka att det är stressigt med provision.
Både facket och många anställda kämpar för en fast lön inom branschen. Skellefteå taxi är kollektivanslutna vilket innebär att det redan finns möjlighet till fast lön.
– Men det förutsätter att chauffören endast kör samhällsbetalda resor. Det vill säga, färdtjänst, sjuk- och skolresor, säger Lars Åberg.
Tror du att färdtjänsten prioriteras bort när de redan är betalda avtalsresor?
– Nej, så tycker jag inte att det går att generalisera. Det är ingen dålig affär att köra på dagen i alla fall, då sker körningar hela tiden. Med privatbetalda resor på kvällen kan det ta mellan tjugo och trettio minuter innan nästa körning, så i det långa loppet blir det inte lönsamt varken för bolaget eller chauffören. Lönsamheten ligger i hur mycket som körs per timme.
Är det rätt att ni tar på er färdtjänstuppdraget när ni inte har kapacitet till det?
– Även om det hade varit fler aktörer med i bilden så hade problematiken med rekrytering kvarstått. Om man sedan ska splittra uppdraget i flera delar så mister vi samordningseffekten, vilket är synd, säger Lars Åberg.