Det handlar om sträckan från Södra Tuvan från strax söder om Bockholmsvägen till Klockarbergsvägen i väster. Trafikverket har nu tagit fram ett förslag till järnvägslinje och det innefattar passagelösningar för Lasarettsvägen, som Norran nyligen berättade om, samt lösningar för Grenvägen och Bockholmsvägen.
Nya idéer om utvecklingen vid lasarettetFörslaget visar även hur boende och väg 372, Järnvägsleden, påverkas av Norrbotniabanan. Dessutom finns förslag till spårutformning och plattformslägen för Skellefteå C.
Ministern: Norrbotniabanan kan få miljarderFyra meter högt
Enligt förslaget gör Bockholmsvägen en böj söderut där järnvägen passerar. Över vägen och gång- och cykelvägen föreslås en järnvägsbro.
Inte oväntat förordar Trafikverket endast en bro över älven. Den blir cirka 400 meter lång och det ska vara fyra meter seglingsfri höjd. På norra sidan rivs den befintliga järnvägen och Norrbotniabanan går en bit längre in från älven.
Startar utredning efter larm om bristande resurserFlyttar väg
Nedanför den cirkulationsplats, som nu byggs där Järnvägsleden och Svedjevägen korsar varandra, blir det en mötesstation med tre spår och lokvändning.
Strax väster om Östra leden vill Trafikverket justera Järnvägsledens placering en aning norrut. Detta gäller fram till Getbergsvägen. Trafikverket vill även göra om de befintliga gång- och cykelpassagerna från Östra Nygatan och under järnvägen.
5 saker du bör känna till om NorrbotniabananPasserar över tomter
Vid Södra Tuvan passerar järnvägen över en gård och nära en annan. Eftersom linjen dras längre från strandkanten passerar den flera fastigheter med hus och vid Hedensbyn genom ett bostadsområde. Banan går nära Katolska kyrkan och passerar över Rikets sal. Järnvägen följer sedan det gamla spåret fram till Skellefteå C.
Rondellen som ansluter till nuvarande Grenvägen har flyttats något norrut. Det ger utrymme för en ny anslutning till Östra Nygatan öster om Grenvägen. Vägen löper längs med järnvägen och passerar under den rakt över en villatomt och ner på Östra Nygatan. Där Grenvägen är i dag blir det gång- och cykelpassage under järnvägen.
I den här planen framgår även att det blir tre spår genom centrala Skellefteå med sidoplattformar. Under detta blir det en gång- och cykelpassage med anslutningar till perrongen.
Säger nej till att bevara det gamla stationshusetStämmer inte att huset inte är K-märkt