Beslut om bussarna i Skellefteå kommun – nu är det taget

Den stora bussförändringen i Skellefteå kommun ska göras enligt plan. Moderaterna ändrade sig, och därmed blir inte frågan förhalad.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2019-04-29 14:50
undefined

När kommunfullmäktige i dag samlades till möte så fanns ett hot över frågan kring busstrafiken. Allianspartierna hade aviserat att de ville återremittera frågan, och eftersom en minoritet får igenom ett sådant krav kunde hela genomförandet ha förhalats.

Men inför mötet ändrade Moderaterna fot, och gjorde en överenskommelse med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

– Vi fick igenom viktiga krav och nu kan vi stå upp i frågan gentemot våra väljare, säger gruppledare Andreas Löwenhöök.

Kraven från M

Kraven var att det ska göras en resvaneundersökning samt en dialog med resenärer under 2020.

Dessutom ska "långsamma linjen" ( som ska heta servicelinjen) från lasarettet till Solbacken gå fler turer per dag och även på helgerna.

De två skolnämnderna ska ha någon form av samråd med elever innan de fastställer höstens trafiknätverk för skolbussar.

Agneta Hansson (V) ställde sig bakom dessa krav, och hon yrkade även att en tur till Sandfors ska utökas och även gå till Jörn för att underlätta arbetspendling.

Ville avslå

Centerpartiet yrkade på avslag, och tänkte då särskilt på landsbygden. Det handlar om personerna som bor utanför de utvalda stråk som ska få tätare mellan bussarna.

– Det är främst folk som bor i tätorten som gynnas av förändringen, sade gruppledare Carina Sundbom. Den innebär en centralisering och att stan är viktigast.

Även Kristdemokraterna stämde upp i kravet på avslag.

– Stora delar av landsbygden är bortglömd, sade gruppledare Charlotta Enqvist.

Hon anmärkte också på att många frågor inte är besvarade. "Vad menas med att man får åka med skolbussarna bara i mån av plats", undrade hon.

De var för

Hans Brettschneider, Miljöpartiet, påpekade att dagens bussystem är lågt nyttjat.

– Vi kan inte säga nej till något nytt, när vi inte har något som fungerar i dag, menar han.

– Det är synd att vi inte kan göra ett system som är bra för alla, beklagade partikollegan Linnea Öhman. Men vi kan inte ha ett system som är halvdant för alla, fortsatte hon.

Sverigedemokraternas Markku Abrahamsson yrkade bifall till planen. Partiet gillar att fokus är på arbetspendling och att majoriteten av medborgarna får bättre förbindelser.

– Det är möjligt att planen hade gått göra bättre, men det är för sent att göra en återremiss nu, sade han.

Även Liberalerna yrkade på bifall. Stina Engström nämnde att man borde få ta med cykeln på bussen och hoppas att det kan bli verklighet i framtiden.

Efter debatten så beslutades att kollektivtrafikplanen ska antas med röstsiffrorna 56-9. Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverade sig.

Alla de nämnda tilläggen beslutades också.

Fakta om planen

Kollektivtrafikplanen ska gälla 2019-2023. En sådan plan har kommunen inte haft tidigare.

I planen finns den stora trafikomläggningen med. Delar av omläggningen beslutades för ett år sedan. Den innebär tätare turer i stadstrafiken samt längs vissa utvalda stråk på landsbygden.

Närtrafiken klubbades också

Vad som inte varit beslutat sedan tidigare är närtrafiken. Det är ett helt nytt system för ringbilar som innebär att man kan bli hämtad i sin by för att kunna åka till sin närmaste serviceort. Servicen finns två gånger i veckan, och man betalar gällande biljettpris.

Centerpartiet yrkade avslag även till närtrafiken. Gruppledare Carina Sundbom sågade förslaget och menade att det bara är anpassat för äldre och att det exempelvis inte ger möjlighet att åka från en by till en annan by.

Miljöpartiet var för systemet och tycker det är bra att man också ska få åka med skolbussen i mån av plats. De yrkade dock på att tiderna kan utökas på prov i någon zon så att det även ska gå arbetspendla.

Markku Abrahamsson (SD) instämde i båda de påpekandena.

Efter en kortare debatt röstades närtrafiken igenom med röstsiffrorna 55-9. Centerpartiet och kristdemokraterna reserverade sig.

Något försök med att få arbetspendla från någon av zonerna blir det dock inte. Miljöpartiets förslag gick inte igenom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!