260 mil i farlig terräng

Ett chilensk forskningscenter gör en expedition till Sydpolen – med STV:s bandvagnar.

Forskningsmodulen fraktas med båt till Chile, lastbil till Punta Arenas och flygs ut med ett plan till centrala Antarktis. Därefter transporteras den på släde med bandvagn. Foto: ATV

Forskningsmodulen fraktas med båt till Chile, lastbil till Punta Arenas och flygs ut med ett plan till centrala Antarktis. Därefter transporteras den på släde med bandvagn. Foto: ATV

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Not Found2013-09-25 17:54

Scandinavian Terrain Vehicles i Skellefteå, STV, har fått en beställning på en hel forskningsmodul. Ett chilensk forskningscenter ska göra en expedition till Sydpolen och behöver STV:s bandvagnar för att ta sig fram och överleva.

Forskningsmodulen levereras i november, först med båt till Chile, efter det lastbil och sedan flygs allt ut med ett plan till centrala Antarktis. Vid transportillfället har forskargruppen en färd på 260 mils terrängkörning i mycket sträng kyla, cirka -45 grader.

– Det finns inga sjukhus, matställen, tankställen eller liknande på hela kontinenten. Där är det extremt kallt, snöstormar och glaciärsprickor. Händer det något är det över, berättar Jim Wallström, vd på Scandinavian Terrain Vehicles.

Det chilenska forskarlaget består av glaciologer, vetenskapsmän och geofysiker. Det grundläggande syftet med att installera forskningsmodulen är att samla in data och spår av gaser och aerosoler från atmosfären. Forskningsmodulen utrustas med fasta möbler, toalett, dusch, matsal, snösmältare, sängar, höga justerbara stativ och förankringsvajrar. Energiförsörjningen av modulen ges av fyra vindkraftverk och två solpaneler som monteras på sidan och taket.

Ordervärdet överstiger en miljon kronor.

undefined
Forskningsmodulen fraktas med båt till Chile, lastbil till Punta Arenas och flygs ut med ett plan till centrala Antarktis. Därefter transporteras den på släde med bandvagn. Foto: ATV
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!