1177 Vårdguiden upplever både lokalt och nationellt att befolkningens oro över coronaviruset eskalerar. Under måndagen var telefonköerna långa, med väntetider på över en timme.
– Nu är väntetiderna mer normala igen, men det är fortfarande många som ringer oss helt i onödan. Vi vill dels lugna ned situationen, och dels styra samtalen till rätt instans, säger Karina Salomonsson.
Överdriven oro
Den allmänna oron gör att många ställer onödiga frågor.
– I natt fick vi exempelvis samtal från en förälder som undrade om barnets magsjuka skulle kunna vara coronavirus, säger hon.
Det är alltså detta som gäller: Endast den som rest i ett riskområde och som upplever symptom på coronaviruset ska höra av sig. Alternativt att du rest i ett riskområde och vistats på sjukhus där, eller träffat någon som har haft bekräftat coronavirus. Den som inte upplever symptom, men som har generella frågor om viruset, kan besöka Folkhälsomyndighetens sida. Under rubriken ”Frågor och svar” hittar du snabbt den senaste informationen om coronaviruset.
Om du inte hittar det du söker där, kan du ringa det nationella informationsnumret 11313.
– 1177 har fått en hel del praktiska frågor, exempelvis vad som gäller om en arbetsgivare vill att anställda ska hålla sig i karantän efter resa i ett riskområde. Då måste vi hänvisa till arbetsgivaren, säger hon.
”Borde ringa”
Samtidigt är det andra som inte hör av sig, fastän de borde, fortsätter hon.
– I morse var det en man som varit i ett riskområde som ringde oss medan han var på väg till jobbet och undrade över sin symptom. Vi måste därför förtydliga att om du har symptom ska du inte bege dig till jobbet, säger Karina Salomonsson.
Den som rest i ett riskområde ska inte heller bege sig till sin hälsocentral eller en akutvårdsmottagningen. Kontakt ska tas med 1177, som guidar personen vidare till eventuellt provtagning.