Siffrorna från den senaste TEM-undersökningen (se faktaruta) offentliggjordes på onsdagen.
Den inresande turismen till Skellefteå omsatte 1065 miljoner kronor 2016 mot 946 miljoner kronor 2015, en ökning med hela 13 procent.
– Vi ser både fler evenemang och en ökning av de kommersiella gästnätterna, det vill säga boenden på hotell, campingplatser och andra platser där man betalar för sitt boende, säger Broman.
Ökning på hotell
Hon hade väntat en ökning och hoppades att omsättningen skulle passera en miljard.
– Vi mäster statistik från SCB dag för dag och vi vet att vi hade en ökning av gästnätterna på tio procent på hotellen 2016, men en sådan här stor ökning känns jättekul.
Visit Skellefteå konstaterar att Skellefteå har haft en påtagligt positiv utveckling som weekendstad, ofta direkt kopplat till evenemang. Antalet gästnätter på hotellen fredag och lördag ökade 14 procent under 2016 medan ökningen var sju procent för övriga dagar. Snittökningen av nätterna blev tio procent sett till hela veckan.
– Det är många evenemang som är med och påverkar: Vintersim, Stadsfesten och En flotte, och andra. Jill Johnson var här på en torsdag nu i augusti och det fyllde hotellen.
Fler tyskar
De flesta turisterna i Skellefteå kommer från Sverige och Norge. Under 2016 sågs också en ökning bland tyskar, italienare och finnar.
– 2017 kommer vi också att se holländarna, säger Broman som även er möjligheter med 2017 som ett starkt år.
– Den positiva trenden håller i sig. Under det första halvåret 2017 har vi sett en fortsatt ökning med tio procent på hotellen. Det är otroligt stimulerande. Besöksnäringen är viktig för utvecklingen av Skellefteå. Tillsammans skapar vi arbetstillfällen, skatteintäkter och en exportnäring som är i stark tillväxt.
Ger fler jobb
Antalet årsarbetstillfällen i Skellefteå kommun inom besöknäringen var 2016 640 stycken, en ökning med 15, enligt undersökningen. Många av jobben går till unga eller utrikesfödda.
– Den totala skatteintäkten från turismen blev 96 miljoner kronor, berättar Broman, som konstaterar att en breddning av utbudet inte bara göra att fler turister lockas utan att Skellefteå blir en attraktivare kommun invånarna och de som vill flytta till Skellefteå och jobba eller etablera företag.
– För mig hänger det ihop med den positiva framtidsandan i Skellefteå där många goda krafter samverkar. Det satsas i Skellefteå och det skapar intresse runt Skellefteå. Det pågår ett ständigt utvecklingsarbete även mot internationella marknader. Där jobbar vi tillsammans i hela regionen.