– Jag är mycket motiverad och ödmjuk inför uppgiften. Jag ser fram emot att driva vår plan framåt tillsammans med mina medarbetare med fokus på kunden för att fortsätta stärka vår finansiella utveckling på kort och lång sikt. Det finns stor potential att expandera med befintliga och nya varumärken, med nya typer av partnerskap samt leda utvecklingen mot en hållbar modeindustri, säger Helena Helmersson i pressmeddelandet.
Hennes syster Christin Rönnbäck, som arbetar på Skellefteå Kraft, nåddes av nyheten om den nya vd-posten bara en kort stund innan den basunerades ut i media.
– Man blir såklart jättestolt. Det är ofattbart, men det är kul, säger hon.
Hur är Helenas relation till Skellefteå i dag? Hälsar hon på?
– Ja absolut, Skellefteå har en stor plats i hennes hjärta.
Långvägare i företaget
Helena Helmersson är född 1973, började på H&M 1997 som ekonom på H&M:s inköpsavdelning, och är en riktig långvägare.
Den nuvarande vd:n, Karl-Johan Persson, lämnar nu och tar över rollen som styrelseordförande som hans far Stefan lämnar.
Stefan Persson har varit styrelseordförande i 20 år och Karl-Johan vd i tio år. Det var Stefan Perssons far Erling som en gång grundade företaget i Västerås.
Mäktigaste kvinnan
2014 var Helena Helmersson hållbarhetschef på företaget och utsågs då till ”Näringslivets mäktigaste kvinna”, 2014, av Veckans Affärer.
– Jag började egentligen på H&M för att jag gillade mode och det gör jag fortfarande, har hon berättat för Affärsliv 24.
Därefter blev hon varit global produktionschef, vilket innebär att hon ansvarat för tillverkning av produkterna för H&M-gruppens alla varumärken. Sedan drygt ett år tillbaka har hon varit verksam som COO (chief operating officer) med ansvar för expansion, logistik, produktion, IT och Avancerad dataanalys/AI samt Insights and Analytics, enligt pressmeddelandet.
Christin Rönnbäck berättar att hennes syster har ett stort intresse för hållbarhet och miljö.
Vad tror du att det bottnar i?
– Det är svårt att säga. Hon vill göra en bättre värld för många.
Nio varumärken
– Jag kommer att vara en precis lika engagerad ägare som tidigare men utifrån en annan position än den jag har idag. Dessutom är det en bra tidpunkt att göra denna förändring då vi levererar ökade resultat och har en stark position med många väl etablerade varumärken, miljontals kunder runt om i världen och god finansiell styrka, säger Stefan Persson i pressmeddelandet och fortsätter.
– Vi har gått från att vara ett bolag med ett varumärke till en grupp med idag nio varumärken. Vi har under de senaste åren gjort stora och nödvändiga investeringar i vår koncerngemensamma infrastruktur - bland annat inom logistik, tech, data och AI - investeringar som nu börjar ge avkastning i form av ökad kundnöjdhet, försäljning och resultat.