Fördubblade intäkter för Gold Town Games

Den 30:e november lanserade Skellefteföretaget Gold Town Games spelet World Hockey Manager globalt med primärt fokus på Kanada och USA. I december laddade 113 000 iOS- och Android-användare ner spelet, vilket gjort att företagets intäkter mer än fördubblats. 

17 januari 2018 09:20

Nedladdningarna av spelet i december fördelas på ungefär 36 000 användare från Kanada, 35 000 från USA, 6 000 från Sverige och resterande utspridda på övriga delar av världen. 21 000 av nedladdningarna var organiska.

–  Vi är mycket nöjda med den globala lanseringen både gällande antalet nedladdningar, kostnaden för dessa och att Gold Town Games intäkter under perioden mer än fördubblats, säger vd Pär Hultgren i ett pressmeddelande.

Nettointäkten för december blev 1,25 miljoner kronor samtidigt som marknadsföringskostnaderna uppgick till 700 000 kronor. Under månaden ökade antalet aktiva användare från 9 000 till 20 000.

Gällande intäkter per användare i respektive land är Sverige, Norge och Schweiz de starkaste marknaderna. Användarna på den nordamerikanska marknaden genererade i genomsnitt ungefär  en dollar per person.

Gold Town Games fortsätter nu med att skapa en ännu bättre och djupare spelupplevelse samtidigt som man successivt och kostnadseffektivt försöker öka antalet användare och intäkter.

Det växande användarantalet av World Hockey Manager  ökar behovet att underhålla och vidareutveckla World Hockey Manager. Detta gör att Gold Town Games för tillfället beslutat att prioritera ned utvecklingen av spelet World Fotboll Manager, WFM.

–  Vi har idag allokerat ett par personer till arbetet med matchmotorn till WFM och det fortgår enligt plan. Den tidigare kommunicerade starten för soft launch i april kommer däremot att skjutas till den senare delen av kvartal två. Vår målsättning är att släppa World Football Manager innan sommarens fotbolls-VM, avslutar Pär Hultgren Hultgren.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa