Amanda Lundström blir ny vd på mötesbolaget Vida Nord i april. Bolaget kommer ”att utveckla verksamheten för att möta de ökade behov som tillväxten och samhällsomvandlingen i övre Norrland medför”, enligt ett pressmeddelande. Amanda kommer från rollen som tf regionchef för Ung Företagsamhet i Västerbotten. Hon har varit verksam inom Ung Företagsamhet i tio år och i rollen som projektledare skapat flera event, mässor och konferenser. Hon tar över som Vida Nords vd efter Stina Renström, som lämnar bolaget för en tjänst som affärsutvecklare inom hållbara möten och evenemang hos Visit Skellefteå. ”Det känns som en bra tid att lämna över till nya krafter efter sju år”, säger Stina Renström. Vida Nord har genomfört möten och evenemang som Vintersim, Vintervind, Alvargalan och Skellefteå kommuns personalfest. I samband med att Stina Renström lämnar bolaget blir kommunikationsbyrån Henson ensam ägare till Vida Nord.
World Football Manager lanseras nu i Turkiet av Skellefteföretaget Gold Town Games Publishing. Samarbetet med Turkcells publishings avdelning Oyo Games kommer inte att genomföras då bolagets styrelse pausat sin mobilsatsning och ändrat investeringsstrategi under 2022. Den marknadsanalys och lokalisering som producerats tillsammans med Oyo Games kommer att användas vid lanseringen. Gold Town Games publishing kommer nu själva att arbeta med anskaffningen av nya användare för att bygga en turkisk användarbas samt skapa insikter inför en global lansering av WFM, säger Gold Town Games Head of publishing Thomas Jonasson.
Danska Berlingske Tidene har besökt Skellefteå Airport och berättar i en artikel på över 12 000 tecken om flygplatschefen Robert Lindberg och hans arbete som gjort att flygplatsen är en kandidat till titeln som "världens mest klimatvänliga flygplats”. Bakgrunden till reportaget är att tidningen bland annat vill ge en bild av framtiden efter att den danska statsministern Mette Frederiksen (S) satt nya gröna mål för det danska flyget.
Antalet svenska gästnätter i Swedish Lapland, där alla kommuner i Norrbotten samt Skellefteå och Sorsele ingår, ökade under sommaren 2021 med 18 procent jämfört med 2020 och med 12 procent jämfört med 2019, vilket är ett nytt rekord. ”Det är mycket glädjande att fler svenskar upptäckt och utforskat det nordligaste delarna av Sverige och till och med rekordmånga...", säger Maria Sirviö, utvecklingsstrateg vid Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.