Efter stormen på Instagram – Skellefteå AIK vägrar svara på frågor

Efter stormen på Instagram så vägrar Skellefteå AIK uttala sig. ”Vi stannar vid det vi lagt ut”, säger klubbdirektören Pea Israelsson.

Avböjer. Pea Israelsson väljer att inte ens höra vilka frågor Norran har.

Avböjer. Pea Israelsson väljer att inte ens höra vilka frågor Norran har.

Foto: Avböjer. Pea Israelsson väljer att inte ens höra vilka frågor Norran har.

Sport2017-11-24 12:30

Under torsdagskvällen lade Skellefteå AIK ut ett officiellt uttalande på Instagram om att klubben i sin organisation har en minderårig person som dömts för sexuellt övergrepp mot barn. Att klubben valde att gå ut med denna information just nu kommer sig av att man börjat få frågor om hur detta faktum stämmer överens med att klubben också ställer sig bakom #timeout – det upprop inom sportvärlden som i kölvattnet av #metoo-rörelsen sätter ljuset på sexuella trakasserier och övergrepp.

Norran har flera gånger idag varit i kontakt med Skellefteå AIK:s klubbdirektör Pea Israelsson, som inte vill svara på några frågor.

– Vi stannar där, du får respektera det, säger han.

Norran: Jag ställer frågorna så får du ge hur långa eller korta svar du vill. I går gick ni ut på Instagram och skrev en text där ni bemötte kommentarer...

Pea Israelsson avbryter frågan.

– Vi stannar där. Vi har lagt ut det där, vi stannar där, så enkelt är det. Ni får skriva det ni vill. Vi stannar vid det vi lagt ut, säger han.

Okej?

– Ja, det är bra. Ha en bra dag, tack så mycket, säger Pea Israelsson och lägger på.

Läs också: Marcus Melinder: ”Det här är uselt hanterat, Skellefteå AIK!”

undefined
Avböjer. Pea Israelsson väljer att inte ens höra vilka frågor Norran har.

Varför skrev ni den här texten på Instagram?

Hur har ni resonerat kring den dömde personens framtid i organisationen?

Hur tycker ni att ert stöttande av #timeout rimmar med det faktum att ni har en person i er organisation som dömts för sexualbrott?

Finns det en risk att ni inte uppfattas som trovärdiga i och med detta?

Hur påverkar det här Skellefteå AIK:s varumärke?

Ni skriver att man kan åstadkomma förändring genom att arbeta med beteenden och värderingar. På vilket sätt jobbar ni konkret med dessa frågor?

Vad har du själv för ansvar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!