Replik pĂ„ Anders Ă grens (förbundsordförande för Moderaterna i VĂ€sterbotten) debattartikel â Infrastruktursatsningar behövs i hela landetâ, publicerad pĂ„ norran.se söndagen den 30 oktober 2016.
Inför valet 2014 meddelade Alliansen att den hade enats om att bygga höghastighetsbanor genom södra Sverige.
Man menade att banorna behövdes bÄde mellan Stockholm och Malmö och mellan Stockholm och Göteborg.
I vÄras meddelade dock Liberalerna att de inte lÀngre ser projektet som realistiskt. Nu har Àven Moderaterna backat.
Anders Ă gren, förbundsordförande för Moderaterna i VĂ€sterbotten, undrar nu â efter sin kovĂ€ndning â hur vi socialdemokrater i lĂ€net ser pĂ„ stambanor för höghastighetstĂ„g.
Svar: En eventuell utbyggnad, som Infrastrukturminister Anna Johansson (S) pratat om, kommer i sĂ„ fall att ske stegvis, i den takt som ekonomin tillĂ„ter och kommer dessutom att möta behoven dĂ€r de Ă€r som störst. NĂ€sta planperiod Ă€r 2018â2029. Regeringen har inga planer pĂ„ att ett höghastighetssystem ska vara klart tills dess.
Vi socialdemokrater menar att nya stambanor kommer att ge kortare restider, bÀttre förutsÀttningar för ett ökat bostadsbyggande, starkare arbetsmarknadsregioner och över lag stÀrka jÀrnvÀgens konkurrenskraft.
Nya stambanor skulle ocksĂ„ minska störningarna i systemet och ge möjlighet till mer pĂ„litlig gods-, pendel- och regionaltrafik. VĂ€l fungerande jĂ€rnvĂ€gsförbindelser mellan vĂ„ra tre storstadsregioner Ă€r viktiga â men lĂ„ngt i frĂ„n det enda behovet som finns.
Det Àr centralt att det finns ett brett stöd i riksdagen inför ett eventuellt beslut om satsningar pÄ nya stambanor för höghastighetstÄg. LÄt oss vara tydliga med att vi frÄn norra delen av Sverige aldrig kommer att acceptera att vÄra planerade infrastruktursatsningar prioriteras bort till förmÄn för andra.
Det Àr glÀdjande att jÀrnvÀgen Àr en central del i regeringens infrastrukturproposition. Bakgrunden Àr att regeringen ser en ökad efterfrÄgan pÄ transporter pÄ jÀrnvÀg, bÄde gods- och persontransporter.
Vi vet att jÀrnvÀgen Àr eftersatt samtidigt som behov och förvÀntan pÄ investeringar Àr stort. NÀstan alla remissinstanser i arbetet med infrastrukturpropositionen har nÀmnt att investeringar i jÀrnvÀg Àr viktigt.
I regeringens budgetproposition för 2017 fĂ„r vi det besked som vi lĂ€nge jobbat mot och efterstrĂ€vat. âRegeringen anser att Norrbotniabanan Ă€r en strategiskt viktig satsning. JĂ€rnvĂ€gsinvesteringar som denna bidrar till regeringens mĂ„l om sĂ„vĂ€l högre sysselsĂ€ttning, nyindustrialisering som minskad klimat- och miljöpĂ„verkan. Regeringen avser dĂ€rför att genomföra byggstart av Norrbotniabanan 2018 med etappen UmeĂ„-DĂ„va.â
VÄrt socialdemokratiska mÄl Àr ett jÀmlikt Sverige som hÄller ihop. HÀr har transportpolitiken sin givna plats. MÀnniskor ska kunna arbeta, bo och resa i hela landet och företags konkurrenskraft ska stÀrkas genom goda transportmöjligheter för gods.
RÀtt investeringar i transportinfrastruktur bygger Sverige starkt och hÄllbart för framtiden.
Lilly BĂ€cklund(S)
kommunstyrelsens ordförande i Lycksele samt ordförande Socialdemokraterna i VÀsterbotten
Lorents Burman(S)
kommunstyrelsens ordförande i SkellefteÄ
Hans Lindberg(S)
kommunstyrelsens ordförande i UmeÄ