Moderaterna har sagt nej till planerna på den höghastighetsjärnväg som ska binda samman storstadsområdena i södra Sverige.
Det välkomnar jag verkligen.
Men tyvärr fortsätter S/MP-regeringen att arbeta med förslaget.
Kostnaderna för projektet är nu uppe i 230 miljarder kronor. Slutnotan lär bli ännu högre.
Trafikverket har konstaterat att en höghastighetsjärnväg skulle leda till en samhällsekonomisk förlust på 250 miljarder.
Projektet skulle också tränga undan praktiskt taget allt annat vad gäller satsningar på nödvändig infrastruktur i vårt land under överskådlig tid.
Vi måste i stället prioritera det järnvägssystem och det vägnät som vi redan har.
Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder och vissa strategiska satsningar viktiga för vårt näringsliv – exempelvis Norrbotniabanan.
Industrins behov av pålitliga godstransporter, liksom det regionala pendlandet, ska stå i centrum för nationens investeringar. Det är där pengarna gör störst nytta.
Vi behöver infrastrukturinvesteringar i hela landet. Alltså inte bara kring storstäderna i söder, utan även i norr där näringslivet har en stor betydelse för hela Sveriges ekonomiska utveckling.
Nationen är starkt beroende av att norra Sveriges transportintensiva näringsliv har ett robust och kapacitetsstarkt transportsystem för att kunna bidra till välfärden. Det verkar av någon märklig anledning ofta glömmas bort i debatten.
Jag noterar att såväl S-kommunalrådet Niklas Nordström i Luleå som före detta kommunalrådet Lennart Holmlund (S) i Umeå delar moderaternas uppfattning.
Men vad tycker egentligen länets ledande socialdemokrater?
Det är dags att bekänna färg.
Jag utgår ifrån att Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande i Umeå, Lilly Bäcklund, ordförande för Socialdemokraterna i Västerbotten, med flera med kraft agerar mot regeringens planer på nya höghastighetsbanor i södra Sverige.
Anders Ågren