Förstår S överhuvudtaget Norrlands transportbehov?

Från Sverigedemokraternas sida vill vi tillföra åtskilliga miljarder för att såväl bygga ut som att stärka järnvägsunderhållet.

Vi sverigedemokrater kommer att fortsatt stå upp för en kraftigt förbättrad infrastruktur i hela Norrland, skriver Patrik Jönsson.

Vi sverigedemokrater kommer att fortsatt stå upp för en kraftigt förbättrad infrastruktur i hela Norrland, skriver Patrik Jönsson.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Replik2020-05-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Lorents Burmans (S), ordförande i Norrbotniabanegruppen, med fleras debattartikel ”SD sätter käppar i hjulet för svensk basindustri”, publicerad i Norran och på norran.se fredagen den 24 april 2020.

Socialdemokrater och centerpartister talar med kluven tunga om Norrbotniabanan.

Det är lovvärt att slåss för lokal infrastruktur. Men samtidigt måste vi se helheten.

I fallet Norrbotniabanan anser vi att den ska byggas. Men det finns i varje fall två stora projekt som är minst lika viktiga: att få ett redundant och förstärkande stråk genom hela Norrland genom att rusta upp Inlandsbanan och att bygga ut Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand till dubbelspår för 250 km/h.

Först när Ostkustbanan byggts ut kan Botniabanan komma till sin fulla rätt och knytas samman med det nationella nätet.

Vikten av ett redundant stråk har visat sig vid mer än ett tillfälle när olyckor stoppat trafiken på Norra Stambanan. Genom att upprusta Inlandsbanan når man såväl redundans som markant utökad kapacitet. Att rusta upp Inlandsbanan och Ostkustbanan anser tyvärr inte S och C vara prioriterat.

Detta kommer innebära fortsatt stora kapacitetsproblem för industrin och fortsatt dåliga personkommunikationer längs Norrlandskusten.

Sverige har en eftersatt järnvägsinfrastruktur och järnvägsunderhållet har länge använts som en budgetregulator. Inte minst av S-ledda regeringar. Från Sverigedemokraternas sida vill vi därför tillföra åtskilliga miljarder för att såväl bygga ut som att stärka järnvägsunderhållet – men även öka satsningarna på väginfrastrukturen.

Socialdemokraterna och Centerpartiet väljer en annan väg – höghastighetståg. Norrlands nytta av dessa är noll. Genom att lägga den lågt beräknade summan 230 miljarder kronor på detta projekt, som har extremt låg samhällsekonomisk nytta, vill S och C slå undan benen för andra mer angelägna projekt.

Vi vill satsa där pengarna gör mest nytta. Det är därför anser vi att Ostkustbanan snarast ska byggas ut till dubbelspår, att Inlandsbanan ska rustas upp och att det ska satsas på Norrbotniabanan. Med dagens anslag är det svårt att göra dessa samtidigt.

Vi sverigedemokrater kommer att fortsatt stå upp för en kraftigt förbättrad infrastruktur i hela Norrland – såväl vägar som järnvägar – och välkomnar en fortsatt diskussion om detta.