Svårare att bryta avtal från telefonförsäljning

Genom en ny lagändring har det sedan i somras blivit svårare att bryta avtal gjorda via telefonförsäljning.

12 november 2014 12:06

Före lagändringen kunde kunden tacka ja på telefon och ångerrätten började först gälla 14 dagar efter kunden fått hem papprena i brevlådan.

I dag börjar ångerrätten gälla direkt man tackar ja på telefonen.

– Det utnyttjar oseriösa telefonförsäljare genom att de väntar med att skicka ut papper förrän först efter att 14 dagar har gått, säger Karin Lindmark, konsumentvägledare på Skellefteå kommun.

Lagen gjordes om på grund av EU-direktiv.

– Jag hade hoppats på ett starkare skydd för kunden, tyvärr blev det sämre, säger hon.

Konsumentverket utreder att införa en regel om att det krävs ett skriftlig godkännande innan det blir bindande.

– Det blir bökigare för företagen, men då kanske man rensar bort fulingarna å andra sidan, säger Karin Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ulrika Andersson