Hon har arbetat på Kalvträsk handel i 16 år och säger att det blivit värre de senaste åren. Det hon menar med kort datum, är att det är få försäljningsdagar innan varorna når bäst-före-datum.
– Jag har ringt våra leverantörer upprepade gånger och påtalat det här, men det har inte blivit någon förbättring.
Läs också: Bemöter kritiken: ”Är det någonting vi har så är det god service”
Inför årets surströmmingspremiär fick Kalvträsk handel fjolårets surströmming till butiken av leverantören Axfood.
– Det är inga kunder som vill köpa det. Jag ringde Axfood och fick svaret att de också måste sälja ut sitt lager innan de börjar sälja årets surströmming, säger hon.
Hon ilsknade till och ville kolla om hon var den enda som drabbats och ringde till en annan, mindre butik i Skellefteområdet med samma leverantör. De hade fått årets surströmming vid leverans inför premiären. Men de hade ringt och lagt sin beställning, Ingrid Malmin gjorde beställningen via leverantörens hemsida.
– Jag ringde också till en större butik, som också hade fått årets surströmming, tillägger hon.
För att kunna erbjuda årets surströmming på Kalvträsk handel köpte Ingrid Malmin själv ett parti på en annan butik. Historien slutade med att surströmmingsleveransen på fjolårets strömming krediterades av leverantören Axfood.
Men enligt Ingrid Malmin är det bara ett exempel.
Hon säger att äggen ofta har få dagar fram till bäst-före-dag och även charkvaror, som kommer från Bastuträsk charkuteri AB.
– Jag fick leverans fredag den 19 augusti av bruna bönor där det var 11 dagar kvar till bäst-före-datum. Det fick jag kreditera när jag ringde. Ibland när jag får varor har de samma bäst-före-datum som varorna jag fick veckan innan. Då måste ju varan ha legat färdigförpackad en vecka på fabriken och det känns inte bra.
Sidfläsk har också levererats med 11 dagar kvar till bäst-före-datum. I det fallet tog hon aldrig kontakt med Bastuträsk charkuteri AB.Leverantörerna tar fullt pris för varorna och det som inte säljs sätter Ingrid Malmin ner till halva priset.
– Det blir en ren förlustaffär, svinnet har blivit större och det är inte bra, menar hon.
Hon säger också att hon lägger en stor del av sin tid på att klaga hos sina leverantörer.
Kalvträsk handel får varor en gång i veckan. De gånger hon returnerar varor som inte håller måttet, måste hon också vänta till nästa vecka innan hon har varorna hemma igen.
Varför byter du inte leverantörer?
– Tanken finns där, men jag har inte hittat någon lösning än som fungerar, säger Ingrid Malmin och tillägger:
– Det här handlar ju också om butikens anseende och ansiktet utåt. Vi vill ha kvar butiken och går runt med god hjälp av bidrag, men vi måste kunna kräva att vi ska ha fräscha matvaror, annars handlar våra kunder någon annanstans. Det bor ett trettiotal personer här i Kalvträsk, många är äldre och det är flera mil till samhällen där det finns butiker, säger hon.
Jag har ringt våra leverantörer upprepade gånger, men det har inte blivit någon förbättring.