Hon är bildlärare på estetprogrammet. Det hon pratar om är estetelever med inriktning bild och elever på VVS- och fastighetsprogrammet (VF) som samarbetar med att gestalta julen.
Det sker genom att de, i mixade grupper, valt varsitt tema och gör totalt åtta julgranar kring det.
– Det var vi lärare som kom med idén. Esteteleverna har en tydlig kreativ ådra och på VF-programmet är eleverna mer praktiskt inriktade och vi tycker att de kompetenserna berikar varandra, säger Louise Burlin.
Alstren görs med hjälp av material från VF-programmet.
Esteteleven Lovisa Bergmark och hennes grupp har kommit en bra bit på väg. Hon vänder upp och ner på en ölflaska och trär den på en metallpinne längst upp på flera sammansatta rör.
– Det här är jätteroligt och jag älskar att jobba i projekt, säger hon.
Hennes grupp vill gestalta det som i vissa fall kan bli en av julens baksidor: alkohol.
– Det är viktigt att man även tänker på följder och konsekvenser kring julen som kanske inte är så trevliga, förklarar hon.
Mitt i lokalen jobbar en annan grupp under ett tema som vi kan kalla frosseri. VF-eleven Samuel Wikström är i färd med att såga ut en form ur frigolitblock.
– Vi ska göra en tjock gran som gestaltar julens överkonsumtion av mat, säger Jonas Vikström.
I en annan lokal finns esteteleven Ida Andersson och hennes grupp. Deras gran ska fyllas med tomma galgar. En elev sitter och svetsar. Det handlar, kort sagt, om mellandagsrea.
– I media framställs julen som underbar, men det finns ju de som inte har pengar efter julen och vi vill påminna om det, säger Ida Andersson.
I två veckor pågår praktiskt arbete. Sedan ställs julgranarna ut. Både på skolan och närmare jul på Skellefteå Science Center.
– En grundtanke med det här är att eleverna får lära sig att samarbeta med andra, säger Louise Burlin.
Det här är jätteroligt och jag älskar att jobba i projekt.