– Olycksstatiken för de senaste fem åren visar att cyklister och fotgängare är de trafikantgrupper inom det kommunala vägnätet som är mest utsatta för allvarliga skador, tillägger hon.
Fallolyckor och singelolyckor med cykel är de olyckstyper där majoriteten av de oskyddade trafikanterna som skadas svårt återfinns.
Det visar statistik från Strada (Transportstyrelsens informationssystem).
– Men det handlar inte om kollisioner med någon annan trafikant utan man halkar eller snubblar. Det visar att det finns saker att jobba på när det gäller drift och underhåll, exempelvis halkbekämpning, säger Elin Blom.
Åtgärder
Hon har analyserat och sammanställt statistiken. Men hur kan olyckorna minskas? Svaren är: Ökat användande av cykelhjälm och bättre halkbekämpning. Det är i alla fall åtgärder som trafikingenjör Elin Blom nämner.
2015 inträffade 621 personskadeolyckor i Skellefteå kommun.
Av dessa betecknas 35 som allvarliga och i 26 av de fallen drabbades oskyddade trafikanter.
– Vi vill visa politikerna hur det ser ut och vad vi bör jobba mer med, men även ge våra tjänstemän ett underlag för att de ska se att vi bör jobba med de här frågorna, säger Elin Blom.
Personligt ansvar
Men hon understryker också vikten av det personliga ansvaret.
– Det handlar också om att verkligen se till att få på sig cykelhjälmen. Då kan vi kapa en del av de svåra cykelolyckorna. Även om olyckorna kanske kommer att inträffa ändå, så kan konsekvenserna bli lindrigare.
Det handlar också om att verkligen se till att få på sig cykelhjälmen. Då kan vi kapa en del av de svåra cykelolyckorna.